Pokud jste se rozhodli koupit ojeté auto a nejste si jisti na co vše si dát pozor, aby Vás prodejce nenapálil, tak snad Vám pomůže těchto pár rad a postřehů.
Vyzkoušet:
– zda má auto skutečně imobilizér (a je k tomu Master klíč)
– pokud jsou na kolech zámky, zda je k tomu klíč
– podle VIN zkontrolovat, zda souhlasí rok výroby a pro jaký stát bylo auto vyrobeno
– zkontrolovat, zda nezlobí alarm
– změřit si vzorek na pneumatikách
– zkontrolovat, zda má výškově stavitelné sedačky a stavitelný volant, pokud ne, zda lze dosáhnout uspokojivého posedu
– zda je kód k originálnímu autorádiu
– zkontrolovat funkčnost všech světel, nezapomenout na couvačky
– kontrola tlumičů
– pokud je šance, prohlídnout si auto na zvedáku
– zjistit, zda není zamrzlý ostřikovač
– zda je volant rovně při rovné jízdě
– jak funguje přepínání světel z dálkových na tlumená, zda to nepřejíždí do světelné houkačky
– zkontroluj zadní nárazník, zda v něm nejsou praskliny
Před zkušební jízdou:
– při zapnutí zapalování – zda se rozsvítí a zhasnou kontrolky Airbagu a ABS
– nechat si nastartovat motor, podívat se, zda drží volnoběžné otáčky (zprvu tuším něco kolem 1100-1200, za chvíli klesnou na cca 900)
– zda se neozývají nějaké pazvuky z motoru, pískání apod.
Při zkušební jízdě:
– na rovném úseku silnice sundat na chvíli ruce z volantu, zda to jede opravdu rovně
– na silnici s dírami zjistit zda to někde nebouchá
– zjistit jak sedí v zatáčkách
– zkoušet se rozjíždět (akcelerovat) a brzdit, zda auto necuká při přidávání plynu
– vyzkoušet, jak jde auto za „plynem“ od nízkých otáček
– jaký je pocit z jízdy subjektivně, zda se po krátké jízdě nemotá hlava (auto houpe)
– zda se při couvání neozývá bouchání
– zkusit nástup brzd, zda při brždění auto nevybočuje, na ledu či sněhu
– zda funguje ABS
– u kombíka – zda příliš nevržou páté dveře, jestli jsou na nich oba gumové špalky, zda funguje vyhřívání zadního skla a zadní stěrač
– zjistit, zda auto začne tak do 2-3 km topit a co dělá ručka teploměru na palubce
– zda funguje klimatizace
Všeobecné tipy:
– pokud máš nějakého známého automechanika, vem ho s sebou.
– preferuj auto se servisní knížkou a se známými náplněmi (typ motorového oleje apod) a pokud možno se známou historií.
– doporučuju auto s cyklovačem stěračů, pokud je možnost i s vyhříváním předního skla (ale to se vyskytuje málo).
Na zjištění věku auta doporučuji zkontrolovat:
– přední světla, jak jsou otřískané od kamínků, jestli jsou originál(Valeo)
– čelní sklo to samé, ale může být měněné i když jenom prasklo.
– to samé kapota, mělo by to být (kromě čelního skla, když se měnilo) asi stejné, jinak to ukazuje na výměnu.Velká otřískanost zas na ojetost.
– tloušťka kotoučů brzd. Mají se měnit když mají o 1mm s každé strany míň, a to je tak na 2 výměny destiček (jedny desky 40-60tkm?).
– výfuk – zadní část se mění po snad 200 tkm, takže musí být v kuse.
– manžety by měly být v celku, měněné jsou asi rozříznuté.
– lesklost volantu
– vyseděnost sedaček, i spolujezdce.
– opotřebenost interiéru.
– barvy dílů karoserie – např. pokud auto bylo bourané na předek, stačí otevřít kapotu a zkontrolovat sváry mezi karoserií a blatníkem, bude patrný jiný odstín barvy
– pneumatiky, včetně rezervy.
– zkusit jestli je motor studený, před předvedením.
– vzpěry zadních dveří musí zvednout dveře samy, minimálně v zimním období jim pomůžeš, ale musí držet. Když padají, může to být klidně přes 200tkm.
POZOR – volant není vždy důvěryhodný. Častokrát se mění volant + hlavice řadičky, resp. někdo používá na volantu různé potahy, atd. Je třeba mít otevřené oči a hledat souvislosti.
Interiér vypadá úplně jinak, když někdo v autě vozil víc lidí nebo děti a jinak po jednotlivci.
Přečtěte si také jak postupovat při prodeji auta.
Pokud možno zajeď na STK, ale ne na to, které ti doporučí nebo jehož razítko máš v poslední kontrole ( pokud je nějaká čerstvá) v emisní knížce. Nech si udělat předtechnickou včetně emisí a změřit kompres motoru, zkontroluj řízení, podezřelé je moc čisté a naleštěné, může být únik oleje.
Jedné věci se asi nevyhneš a to je výměna rozvodů, to bych udělal v každém případě (cca 7000 kč ), pokud nebudeš mít záruku, že jsou vyměněný.
OJETINY Z CIZINY:
V D či CH víceméně nikdo nic na autech nebastlí jako tady, nekupují se součástky z vrakáčů, ale nové a prohlídky jsou tam taky poněkud přísnější než u nás.
Čtěte zda koupit auto v České republice nebo v Německu?
U auta do 8 let není ani problém s přepisem a v rámci EU ani žádné clo. Pokud má auto platný TÜV, tak ho není problém dát na převozní značky a dojet po vlastni ose (stoji cca. 5000kč na 14 dní včetně pojištění). Pak je třeba počítat ještě s dalšími cca. 5000kč za STK, které je naprosto nesmyslně na dovezená auta dražší.
Na autě ze Švýcarska je obrovska výhoda to, že se tam v zimě nesolí silnice !!!
Co se týče údaje o najetých km, tak v podstatě není potřeba se na něj dívat, pravidelně servisované auto v Německu s 200tkm může být v lepším stavu než tuzemské s originálními 100tkm. Údajně tam vše dělají v servisech pořádně (u nás každej kouká kde co okrást a ušetřit) a na německých silnicích auto tolik netrpí.
Jinak podle německých statistik se počítá zhruba 20tkm za rok.
Tady jsou nějaké tipy na stránky kde hledat auta v zahraničí:
www.mobile.de
www.autoscout.de
www.ebay.de – internetová aukce, lze nalézt super auta za nízké ceny
Informace byly převzaty z diskusního fóra webu Fordfans.cz – díky za možnost uveřejnění :o)