Opel Astra Coupé: krasavec z Itálie

Sportovně laděný Opel Astra Coupé se nevyrábí v Německu, ale u italské firmy Bertone, která má na svědomí také ladné tvary karosérie. Ze tří nabízených variant jsme si vyzkoušeli model 2.2 16V.

Opel Astra Coupé, jak už název napovídá, vychází z řady Astra a tak trochu
nahrazuje populární Calibru. Jiné klasické kupé, když pomineme Tigru, dnes ve
výrobním programu nenajdeme.

;
Od sesterských modelů se Astra Coupé liší designem karosérie
s výrazně sešikmeným čelním sklem a splývavou zádí s odtrhovou hranou. Z bočního
pohledu pak zaujmou černé B-sloupky a bezrámová konstrukce dveřních oken. Ty při
otevírání popojedou o 15 mm dolů, aby při dovření vyjela zpět a zapadla do
těsnění, čímž se podstatně snižuje aerodynamický hluk. Jen pro představu, kupé
svojí výškou 1390 mm je o 34 mm nižší než hatchback, zatímco do délky povyrostlo
o 15 mm na 4267 mm.

Ačkoliv je kupé koncipováno jako 2+2místné, tak o zadních sedadlech
nemůžeme v žádném případě říct, že by byla nouzová. Díky dlouhému rozvoru (2610
mm) poskytují opravdu nebývalý prostor. Také nastupování dozadu je vzhledem
k opravdu širokým dveřím, které se otevírají pod velkým úhlem, pohodlné i pro
vyšší postavy. Pouze řidič a spolujezdec si musí zvyknout na neustálé seřizování
svých sedadel, neboť bohužel chybí paměť základního seřízení. Tvar velice
pohodlných sedadel s vynikajícím držením těla ve všech směrech si zaslouží
jedničku s hvězdičkou. Necítili jsme v nich žádnou únavu ani po několikahodinové
jízdě. Poněkud nezvykle může působit umístění opěrek hlavy, které jsou spíš níže
a více vzadu, než jsme zvyklí v běžných vozidlech. Jedná se totiž o aktivní
opěrky snižující míru poranění krční páteře.

Stejně tak, jak je prostorný interiér, to samé můžeme prohlásit o
zavazadlovém prostoru, jehož objem dosahuje nadprůměrné hodnoty 460 litrů. Navíc
je dobře přístupný a díky děleným zadním opěradlům také variabilní, nechybí ani
otvor pro uložení dlouhých předmětů.

Přehledná přístrojová deska je převzata z klasické Astry, sportovního
ducha dodává pouze stříbrná středová konzola. Tak jak je u Oplů zvykem, všechny
ovladače a přístroje jsou snadno dosažitelné, přehledné a čitelné. Za příplatek
si lze objednat palubní počítač, řazení je přesné a snadné. Testovaný vůz
poháněl nový lehký zážehový čtyřválec 2.2 16V Ecotec, jehož předností je pouze
138kg hmotnost. Ta však neznamená nižší výkony, ale přispívá k lepším jízdním
vlastnostem. Výkon 108 kW (147 k) při 5800 otáčkách za minutu stačí na zrychlení
z 0 na 100 km/h za 8,5 s, přičemž největší rychlost činí 220 km/h.

Hodnota točivého momentu 203 N.m při 4000 ot./min zaručuje skvělou akceleraci
v širokém rozsahu otáček. Blok i hlava válců jsou z lehkých slitin. Zvláštností
je pouze 12,5 mm široký řetěz pro pohon dvojice protiběžných vyvažovacích
hřídelů, což se nejvíce projeví na kultivovaném běhu motoru. Motor 2.2 16V
Ecotec splňuje již dnes emisní normy Euro 4 platné až v roce 2005.

Při ekonomické jízdě jsme na sto kilometrů dosáhli průměrné spotřeby až
neuvěřitelných 7,8 litru, při sportovní jízdě se musí počítat se zvýšením zhruba
o jeden litr. Při opravdu rychlé jízdě po německých dálnicích se však vejdete
pod deset litrů. A to už mluví samo za sebe. Kromě čtyřválce 2.2 16V se Opel
Astra Coupé dodává ještě s motorem 1.8 (85 kW/115 k) nebo přeplňovaným
dvoulitrem 2.0 Turbo (140 kW/190 k).

Opel Astra Coupé 2.2 přijde v základní výbavě (tzn. včetně airbagů, ABS,
klimatizace) na 724 900 Kč, testovací verze v metalíze a palubním počítačem byla
o 25 tisíc korun dražší.

Líbivé kupé se značnou užitnou hodnotou se nám sice nezdá jako vyložené
sportovní oproti už zmíněné Calibře, ale jde spíš o komfortní kupé se sportovním
charakterem.

Článek je z dubna 2001.

Related Images: