Opel Zafira 1.8 16V Elegance – Sedm míst s automatem

Opel nedávno nabídl svůj zdařilý velkoprostorový kompakt Zafira také v provedení se samočinnou převodovkou, což jistě přijde vhod především usedlejším řidičům.

Zafira se začala prodávat až v polovině loňského roku a na našich silnicích
se etablovala překvapivě rychle. Rozhodli jsme se zjistit, v čem tkví její
popularita, a pro redakční test jsme sáhli po vozidle s výbavou Elegance a zážehovýmčtyřválcem
1.8 16V, jež v modelovém spektru tohoto Opelu představuje pomyslný střed.
Navíc jsme dostali příležitost ověřit si vlastnosti verze se samočinnou
převodovkou montovanou za příplatek 45 000 Kč.<

Opel Zafira 1.8 16V elegance automat
 
Zafira se vyznačuje sice konvenčním, avšak propracovaným designem, jenž
ostatně charakterizuje všechny typy osobních vozů z Rüsselsheimu. Až pohled
z boku prozradí stěžejní devízu Zafiry – zvlášť prostorný interiér, jemuž je
navíc vlastní nepřeberné spektrum uspořádání. Zásluhu na tom má technicky
velmi promyšlený systém FLEX7, jenž umožňuje především vyjmout z podlahy
třetí řadu s dvojicí sedadel. Tím se kapacita Zafiry zvětší na sedm míst,
což většina jejích konkurentů neumožňuje. Jak jsme si ověřili v praxi,
konverze kabiny je překvapivě snadná i pro jednu osobu. Je ovšem pravda, že
na rozdíl od dostatečně komfortních míst přední a druhé řady neposkytují
zadní sedadla příliš pohodlí na delších cestách. Také je nezbytné smířit se
s poměrně malým zavazadelníkem o objemu 0,15 m3. V pětimístném
uspořádání má však tento prostor úctyhodných 0,575 m3. Jinak nás
tento Opel zaujal architektonickou kultivovaností interiéru. Dostatečně
pestrý stupeň výbavy Elegance standardně zahrnuje například čtyři airbagy,
klimatizaci, audiosoupravu CAR 400 a ABS. Testovaný vůz dále vyšperkovaly
sady Jewel, Comfort a Prestige s množstvím dalších prvků bezpečnosti
a komfortu, zahrnutých do ceny vozidla.

Pohodlná jízda

Zážehový čtyřválec 1.8 16V řady Ecotec sbírá další kladné body pro Zafiru
zejména svým tichým během i dostatečnou výkonností 85 kW (115 k). Jeho
spojení se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou však ocení jen řidiči, kteří
preferují umírněné ježdění a nechtějí se unavovat spoluprací s řadicí pákou
mechanické převodovky. Mnoho na tom nezmění ani režim Sport, který „automat“
rovněž nabízí. Na druhé straně jsme u samočinné převodovky zaznamenali
celkem plynulou změnu převodových stupňů. Museli jsme se ovšem smířit s tím,
že spotřeba paliva i při rozumném ježdění těžko klesne pod hranici 10 l
benzinu na 100 km. Jinak nás tento Opel uspokojil svými nezáludnými jízdními
vlastnostmi, byť jeho náklon v ostřeji projížděných zatáčkách nebyl rozhodně
zanedbatelný. To však byla daň za komfortní naladění podvozku, který se
dokázal s přehledem vyrovnat také s někdy zvlášť nekvalitním povrchem
okresních silnic. Jisté houpání jako doprovodný jev při překonávání příčně
zvlněných partií vozovky posádku zpravidla příliš neobtěžuje. Účinnost brzd
a posilovače řízení jsme při testu shledali přiměřenými.
Cena velkoprostorového kompaktu Opel Zafira 1.8 16V Elegance s příplatkovým
„automatem“ činí 729 900 Kč včetně DPH, což není málo. Protihodnotou však
zákazník získá pohledné sedmimístné vozidlo s unikátně všestranným
uspořádáním kabiny a bohatou standardní výbavou.

 

Opel Zafira 1.8 16V Elegance
Motor zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1796
Max. výkon (kW/k) 85
při otáčkách/min 5400
Max. točivý moment (N.m) 170
při otáčkách/min 3400
Max. rychlost (km/h) 175
Zrychlení 0–100 km/h (s) 14,0
Počet převodových stupňů 4
Pohotovostní hmotnost (kg) 1410
Zavazadelník (m3) 0,575
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 12,4/7,2/9,1
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4317/1742/1684/2694
Cena 729 900 Kč

 

Opel Zafira 1.8 16V Elegance – hodnocení
+ elegantní vzhled
+ prostorný interiér s unikátním sedmimístným uspořádáním
+ poměrně pestrá standardní výbava
nižší jízdní dynamika

Článek je z roku 2000.

Obrázek řadící páky použit z webu Trotinaauto.cz

Related Images: