
Měl jsem na autě různé potíže s elektronikou, ať už EGR, váha vzduchu nebo nefunkční ventil posílení podtlaku.
Tyto díly jsem postupně vyměnil za nové, nicméně problém s poklesem výkonu se tím nevyřešil, maximálně se z části potlačil, ne však definitivně.
V livedatech na diagnostice bylo jasně patrné, že pokles nastává v momentu překlápění lopatek turba. Podezření tedy zůstalo na " unavené membráně" solenoidu turba ( pokud toto vůbec je možné, ale nejspíš ne), s tím, že to někdy dořeším

Tady mi ve výzkumu pomohl člen Pramet, který solenoid ovládání turba vyměnil za nový, výsledek beze změn.
Po dlouhém bádání jsem došel k teorii zanešených lopatek turba, kde se zvýší vlivem zúžení kanálů proudění vzduchu, čímž turbo rychleji zabere, ale řízení turba solenoidem už nestíhá regulovat výkon turba. Regulace musí pracovat ve větším rozsahu,proto trvá déle, než se vše zreguluje.
Došlo na vymontování turba. Už po odpojení podtlakového ovladače turba jsem znejistěl, protože táhlo lopatek nekladlo žádný odpor, lopatky jakoby cinkaly, tak lehce se naklápěly

No ale když už jsem to vymontoval ven, tak jsem turbo rozpůlil. Rozebíral jsem pouze tu litinovou část, kde jsou lopatky.
Na žádný zásadní nános jsem nenarazil, lopatky byly v podstatě čisté, pouze v oblasti rotorového kola bylo asi 1mm nánosu.
Zásadní problém však byl na věnci, který ovládá lopatky. Konkrétně v místě pákového převodu z táhla na věnec, viz foto.
V tom místě je mechanické opotřebení asi tak 3/4 mm, ale po suchém složení turba už na táhlu ovládání turba vzniká vůle asi 3-4mm mrtvého chodu

Věnec jsem opatrnou poklepovou metodou vytvaroval do původní podoby ( tady je ideální návod ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje, konkrétně pasáž Koudelka rozklepává nejtek

Turbo jsem složil a už mám za sebou testovací jízdu



Při jízdě jsem ještě objevil jednu pozitivní věc. Po sešlápnutí pedálu plynu na podlahu a zařazené trojce, se po předchozím popojíždění po městě vyvalilo z výfuku něco černého dýmu. To jsem přičítal právě tomu brblání po městě a výhodě mít v autě EGR. Teď už se po pořádném oroštování pouze zvedne prach ze silnice

Pokud by se někdo chtěl do takové operace turba pustit, tak na vlastní riziko. Je nutné ho po kompletaci a namontování zalít olejem, já použil injekci s jehlou, aby se olej dostal až k ložiskům. Tady při podcenění hrozí po nastartování zadření turba!!
Dále nebude od věci si sehnat nový věnec ovládání klapek, moje oprava bude nejspíš dočasná z důvodu oslabení materiálu a tím pádem vymačkáním do tvaru, kdy zase vznikne vůle. A ještě novou ségrovku táhla turba, ta původní bude nejspíš tak vyhřátá, že znovu nepůjde použít.


