Stránka 1 z 2
Ako reeagovat? AQUA PLANING
Napsal: 01 srp 2006, 21:02
od Marcel
AQUAPLANING! Ako udržať vozidlo počas aquaplaning?
s ABS a bez,
Napsal: 01 srp 2006, 21:13
od manli2
Napsal: 01 srp 2006, 21:19
od AstraDTI
To je dost sirokej pojem ... zalezi na konkretni situaci, zkus to specifikovat. Takhle se daj rict jenom obecny veci. Jak psal manli je dobre vyslapnout spojku a vlastne delat obecne vsechno proto aby na auto pusobily co nejmensi sily a neuvedlo se do nejake rotace atd. Hlavni vec je ale nezmatkovat.
Napsal: 01 srp 2006, 21:23
od Marcel
No to mi odlahlo pretoze toto som presne zrobil a vyslo to ,ale pri debate s mechanikom mi do krvi tvrdil :jednoznacne nezoslapovat spojku a v pripade potreby pridat plyn aby sa auto vyhrabalo zo smyku a dokonca ze jemne pribrzdovat !! Asi ma chce zabit

specifikace:cerstvo mokra rovna cesta a prehnana rýchlost cca 100km/h
a co spravit ak ho dostanem v S zakrute dajme tomu pri 40km/h ?
Napsal: 01 srp 2006, 21:34
od AstraDTI
No takhle auto s prednim nahonem se plynem vyhrabe maximalne z pretaciveho smyku. Je ale potreba alespon nejaka trakce coz pri aquaplaningu (myslim aquaplaning v pravem slova smyslu - neni kontakt mezi pneumatikou a vozovkou) neni. V zadnem pripade se z nedotaciveho smyku netahat plynem - to plati za vsech okolnosti. Zasejc kdyz se clovek riti evidentne neprimerenou rychlosti do zatacky tak je potreba nejak snizit rychlost decentnim pribrzdovanim - nespolehat ale na ABS protoze v podminkach aquaplaningu uz muze byt vuz v bocnim smyku (opet lze decentne korigovat volantem) a ABS selze. V zataccce pak uz nebrzdit (vuz bude pravdepodobne nedotacet) a nenatacet kola vic nez by to clovek delal na suchu - natocenim zbytecne vetsiho rejdu se snizi sance ze se kola "chytnou". Chce to ale mit trochu zkusenosti s rizenim na kluzkym povrchu. Nejlepsi je ale takovejm situacim se vyvarovat.
Napsal: 01 srp 2006, 21:43
od CUBErt
sešlápnout spojku, nebrzit a bejt připravenej na vše !
Napsal: 01 srp 2006, 21:48
od AstraDTI
No teda kdyby me to uvedlo do nejaky rotace nebo kdybych se ritil do zatacky tak bych rozhodne tupe nesedel se srovnanym volantem a vyslapnutou spojkou. Kazdou chvili se muzou podminky na povrchu vozovky zmenit k lepsimu (zmena charakteru povrchu, naklon vozovky).
Napsal: 01 srp 2006, 21:48
od manli2
Marcel píše:No to mi odlahlo pretoze toto som presne zrobil a vyslo to ,ale pri debate s mechanikom mi do krvi tvrdil :jednoznacne nezoslapovat spojku a v pripade potreby pridat plyn aby sa auto vyhrabalo zo smyku a dokonca ze jemne pribrzdovat !! Asi ma chce zabit

specifikace:cerstvo mokra rovna cesta a prehnana rýchlost cca 100km/h
a co spravit ak ho dostanem v S zakrute dajme tomu pri 40km/h ?
asi jo protože zabereti 1 kolo a dostáváš epesní hodiny.....

v zatáčce samo

Napsal: 01 srp 2006, 21:56
od AstraDTI
Vetsinou kdyz zabere jedno kolo na mokru tak naopak ztrati trakci a des po tecne ven ... Na jednech zavodech do vrchu byl frajer s oktavkou a furt vypravel jak se taha do zatacek plynem a v druhy jizde sel s plnym plynem po tecne primo do stromu. Nastesti se mu nic nestalo.
Napsal: 01 srp 2006, 22:02
od manli2
je věcná škoda že ti třeba v autoškole neukážou jak se auto v takový situaci chová... protože když na všechno musíš přijít sám.....

tak to dopadá špatně
Napsal: 01 srp 2006, 22:07
od AstraDTI
Si myslim ze clovek v autoskole nema dostatecne zautomatizovany rizeni na to aby mohl zkouset takovyhle veci. Ja sem si to vsechno vyzkousel jako nevyjezdenej trouba - mel jsem vic stesti nez rozumu, takze to chudak auto nastesti nijak neodskakalo. Ale kolikrat jsem mel namale

. A to jsem mel dobre nastudovany teoreticky podklady...
Napsal: 01 srp 2006, 22:11
od manli2
AstraDTI píše:Si myslim ze clovek v autoskole nema dostatecne zautomatizovany rizeni na to aby mohl zkouset takovyhle veci. Ja sem si to vsechno vyzkousel jako nevyjezdenej trouba - mel jsem vic stesti nez rozumu, takze to chudak auto nastesti nijak neodskakalo. Ale kolikrat jsem mel namale

. A to jsem mel dobre nastudovany teoreticky podklady...
jasně ale vem kde jinde zažít krizovku při který nic nehrozí..... a navíc teorie je prima ale praxe popírá všechny pravidla teorie

Napsal: 01 srp 2006, 22:13
od CUBErt
Kdyz poletis na suchu do zatacky smykem nebo nejak rozhozenej tak ti muze pomoct plyn, pokud pujdes moc bokem, pokud bude smyk nedotacivej tak jen ubrat plyn. Na mokru je vse jinak ! Nejhorsi je ze nemuzes zastavit cas a naplanovat si to...Kdyz vlitnes do zatacky na mokru tak podle me je nejlepsi nejakej manevr a korekce jen volantem. Ale jakoze aquaplaning na rovince....jsou lidi co videj velkou louzi a jeste to do ni rozhulej pod plnym plynem. Pak se nestacej divit jak se jim kola protocej, skubnou a najednou je znich nerizena strela

Jsou to jen moje osobní názory ! Co ale platí pro nás pro všechny je to, že na mokru jezdíme velmi opatrně

Napsal: 01 srp 2006, 22:26
od AstraDTI
No jasne ze do velky louze pribrzdit srovnat volant a hamtnout na spojku - vo tom zadna. Na mokru v zatacce kdyz jde clovek moc rychle tak uz s tim podle me nic neudela. Maximalne kdyz si toho clovek vsimne jeste pred najezdem do zatacky tak lehce pribrzdit tak aby ztratil trochu rychlosti a neztratil kontakt kol s vozovkou. V zatacce mit vyslapnutou spojku a netocit zbytecne volantem moc - jak uz sem psal. Bud to vyjde nebo ne. V nedotacivym smyku na suchu stahnu plyn, popripade kdyz to nestaci lehce na brzdy a spojku ... Tak to mam zazity a funguje to.
Napsal: 02 srp 2006, 10:08
od Luky
manli2 píše:je věcná škoda že ti třeba v autoškole neukážou jak se auto v takový situaci chová... protože když na všechno musíš přijít sám.....

tak to dopadá špatně
Ono by nebylo od veci si zaplatit skolu smyku. Kazdej tady uz neco najezdino ma, ale krizovky jsou neco jinyho.
Uz jsem nad tim premejslel x-krat, ale holt jsem to nikdy nerealizoval.