Letní kola plněné plynem
- Reklama
Tak to shrneme a uvedeme na pravou míru, někteří z vás mají pravdu jiní ne.
Plnění plynem je výhodné vzhledem k prodloužení životnosti pneu a hlavně snížení namáhání vlivem rozdílného tlaku. Polopatě, když nafouknete kolo na 2 atm. a pojedete 100km v 30°, poté zastavíte a přeměříte tlak v pneu bude kolem 2.4-2.5 a to jednak proto že vzduch se ohřeje vlivem okolní teploty a tím nabyde, tudíž zvýší tlak ale hlavně vlivem tření pneumatiky.
Obráceně, pokud v teplé garáži, či pneuservisu nafouknete 2atm. a pojedete opět 100km v -10, zastavíte, změříte, v pneu bude tlak kolem 1.8atm. Vlivem vnější teploty a malého tření na sněhu. Dusík vám ani v jednom případě objem a tedy i tlak nezmění.
Souhrnem tedy při použití dusíku nemají teploty jak okolí tak tření vliv na tlak, jelikož dusík svůj objem nemění, tím se nezvyšuje či nesnižuje tlak pneu a zároveň zatížení dezénu a kordů (spletené dráty na bocích pneu, u některých i pod dezénem), takže šetříte pneu.
Pneu naplněné CO2 se označují červenými ventilky, pneu naplněné směsí zhruba 80-90%CO2 a 10-20%Ar se označují zelenými ventilky. Směs CO2+Ar má téměř identické vlastnosti jako samotné CO2. Jen je lepší dostupnost na výměnu a plnění lahví, proto je v současnosti více používána. V neposlední řadě se více účtuje.
Pneu nafouknuté kterýmkoliv z výše uvedených plynů lze lece doplnit obyč. vzduchem, jen tento vzduch nesmí překročit 30% původního tlaku. Poté by již nemelo plnění plynem smysl. Do oněch 3O% jsou tepelné změny mizivé.
Plnění plynem je výhodné vzhledem k prodloužení životnosti pneu a hlavně snížení namáhání vlivem rozdílného tlaku. Polopatě, když nafouknete kolo na 2 atm. a pojedete 100km v 30°, poté zastavíte a přeměříte tlak v pneu bude kolem 2.4-2.5 a to jednak proto že vzduch se ohřeje vlivem okolní teploty a tím nabyde, tudíž zvýší tlak ale hlavně vlivem tření pneumatiky.
Obráceně, pokud v teplé garáži, či pneuservisu nafouknete 2atm. a pojedete opět 100km v -10, zastavíte, změříte, v pneu bude tlak kolem 1.8atm. Vlivem vnější teploty a malého tření na sněhu. Dusík vám ani v jednom případě objem a tedy i tlak nezmění.
Souhrnem tedy při použití dusíku nemají teploty jak okolí tak tření vliv na tlak, jelikož dusík svůj objem nemění, tím se nezvyšuje či nesnižuje tlak pneu a zároveň zatížení dezénu a kordů (spletené dráty na bocích pneu, u některých i pod dezénem), takže šetříte pneu.
Pneu naplněné CO2 se označují červenými ventilky, pneu naplněné směsí zhruba 80-90%CO2 a 10-20%Ar se označují zelenými ventilky. Směs CO2+Ar má téměř identické vlastnosti jako samotné CO2. Jen je lepší dostupnost na výměnu a plnění lahví, proto je v současnosti více používána. V neposlední řadě se více účtuje.
Pneu nafouknuté kterýmkoliv z výše uvedených plynů lze lece doplnit obyč. vzduchem, jen tento vzduch nesmí překročit 30% původního tlaku. Poté by již nemelo plnění plynem smysl. Do oněch 3O% jsou tepelné změny mizivé.
END