Jak důležité pro bezpečnost jsou opěrky hlavy?
Jak důležité pro bezpečnost jsou opěrky hlavy?
To, že a jak lze dodělat opěrky hlavy na zadní sedadla už díky tomuto fóru vím. Pořád mi však vrtá hlavou jak významným bezpečnostním prvkem asi jsou, když do auta dbajícím na bezpečnost posádky, jakým je Astra-G, r.v. 98 - dovoz z Itálie, je výrobce standardně nemontoval. Navíc v zemi EU. V mém případě jde navíc o Astru se 4 airbagy a téměř plné výbavě. Stejně na tom jsou i moji rodiče u peugeotu 206 (r.v. 2000) a tchán u peugeotu 405, které mají taky koupéné jako ojeté z ciziny. Přitom u nás se montovaly už od r.88 do Favoritů? I proto váhám, zda je mám někde po vrakáčích hledat a amatérsky montovat nebo se na to vykašlat?
- Reklama
To taky nechapu, ze je tam standardne nedavaj, aspon teda ted ty posledni modely.
Podle me jsou co se tyce bezpecnosti zasadni... Kdyz je nemas a mas bouracku, zlames si vaz jak nic.
Nepsal jsi jaky ti chybej, takze pocitam, ze jen ty vzadu, ale stejne bych tam aspon dve dal, ten prostredni ma stejne vetsinou smolicka.
Podle me jsou co se tyce bezpecnosti zasadni... Kdyz je nemas a mas bouracku, zlames si vaz jak nic.
Nepsal jsi jaky ti chybej, takze pocitam, ze jen ty vzadu, ale stejne bych tam aspon dve dal, ten prostredni ma stejne vetsinou smolicka.
--- Astra G '98 1.4 16V ---
jsou velmi významným prvkem bezpečnosti - jediný argument proti nim je možná tak viditelnost při couvání pro menší osoby ... ale v životě jsem s tím problém neměl
samotné opěrky jsou určeny pro zachycení tzv. bičovitého pohybu hlavy, který nastává po prudkém nárazu zepředu/zezadu. vem si jednotlivé fáze čelního nárazu:
1) tělo letí prudce dopředu
2) je zadrženo pásem/airbagem
3) tělo se pohybuje zpět, tělo se zastavuje o sedadlo, hlava dále pokračuje (není zde opěrka)
4) čepovec už atlas neunese, atlas vyskakuje z čepu, přerušení míšních nervů, okamžitá smrt
Při dostatečně rychlém nárazu zezadu je to ještě rychlejší - tělo putuje dopředu rychleji než hlava -> opět brutální záklon a křup...
samotné opěrky jsou určeny pro zachycení tzv. bičovitého pohybu hlavy, který nastává po prudkém nárazu zepředu/zezadu. vem si jednotlivé fáze čelního nárazu:
1) tělo letí prudce dopředu
2) je zadrženo pásem/airbagem
3) tělo se pohybuje zpět, tělo se zastavuje o sedadlo, hlava dále pokračuje (není zde opěrka)
4) čepovec už atlas neunese, atlas vyskakuje z čepu, přerušení míšních nervů, okamžitá smrt
Při dostatečně rychlém nárazu zezadu je to ještě rychlejší - tělo putuje dopředu rychleji než hlava -> opět brutální záklon a křup...
- Zdeněk Lbc
- Příspěvky: 1744
- Registrován: 26 úno 2006, 21:57
- Bydliště: Liberec
Opěrky do aut se montovaly dle místních právních předpisů. Pokud v některé zemi nebyly povinné při schvalování technické způsobilosti, tak je výrobce standardně nemontoval. Samozřejmě tím ušetřil. U nás byly povinné už v době výroby FAVORITů a byly jsme jednou z prvních zemí v Evropě. Naše škodovky neměly ani airbagy, ani ABS systémy, ale měly hlavové opěrky alespoň na 4 sedadlech. Byl to v té době zřejmě nejlevnější bezpečnostní prvek v našich autech. Hlavová opěrka plní svoji funkci pouze pokud je správně nastavená, do správné výšky.