Jezdit do 3000 otáček je pro ten motor smrt, no ne jen pro něj. Máš tam 16 ventilů, je třeba to točit. Já občas zařadím do kopce za 3 a točím to na 4000 a víc, je třeba vyhnat pavouky

. A je to znát, když to dlouho neudělám, a jen to šolíchám po městě, pak to oroštuju, tak dým v zrcátku vidím. Ale jen chvilkově, jak natlačí turbo.
No a co tak asi u tebe.....EGR, nemáš náhodou tu upravenou verzi s odpojenou zpětnou vazbou? Pak by mohlo být, že nedovírá, výsledek je jasný.
Když jsem čistil sání, pak ho znova otevřel asi po 10 tkm, nebylo to v podstatě mastné, saze ano, ale jen povrchově. Takže jestli tam máš mastný marast, je to přebytek oleje z turba.
Čerpadlo bych asi vynechal, jak píšeš, startuješ na brnk, dávka nafty pro vstřik jednotka měří, takže se asi jako nejlepší vysvětlení nabízejí vstřiky.
Zcela určitě to chce celé vyčistit, hlavně kat, ten bude teda řádně zacpaný, no kdo ví, jestli zrovna to není strůjce problému.
Na diagnostice nejspíš uvidíš něco z tlakem nebo průtokem vzduchu, asi nic zajímavého.
Takže vyčistit, pak natočit EKG , ať vidíš, co dělá turbo, jestli tam tlak bude ok, pak už bych šel na vstřiky.