MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Odpovědět
csala
Příspěvky: 292
Registrován: 25 kvě 2010, 09:54
Bydliště: Snina

MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od csala »

Zdravím všetkých a dieselákov zvlášť :wink:
Zabudoval som si do prístrojovky jednoduchý voltmeter 5V so stĺpcom 10-tich svietiacich diód, takže rozlíšenie približne po 0,5V.
pripojil som to na výstup snímača tlaku v sacom potrubí (MAP senzor (MAP: Manifold-Absolute-Pressure) ). 2.2DTI už má VGT turbo (Variable Geometry Turbocharger), čiže s meniteľnou geometriou statorových lopatiek nátoku plynov na turbínové koleso turbokompresora.
MAP.jpg
Pri skúšobnej jazde som podľa voltmetra zistil, že v saní nevzniká podtlak v žiadnom režime motora. Vychádzam z toho, že ak má MAP zhruba lineárnu charakteristiku prevodu tlaku na napätie, tak voltmeter mi ukazoval napätie vždy viac ako 1,6V. Že tam bol tlak pri brzdení motorom, to by som ešte chápal, diesel nemá škrtiacu klapku ako benzín, takže aj pri brzdení motorom cez sanie tečie vzduch na plný prierez, ale nebol tam podtlak ani pri voľnobehu. Ak tam nejaký podtlak bol, tak minimálny, pretože podľa mnou predpokladaných hodnôt snímača MAP, tak tlaku 100kPa (= 1atm = 1 bar) zodpovedá zhruba 1,9V.
Pri prudkom stlačení plynu voltmeter nameral chvíľkove aj cca 4V, čo by malo zodpovedať tlaku cca 190 kPa, takže pretlak oproti atmosferickému tlaku o 0,9 baru. Vtedy okamžite zabrala regulácia, predpokladám cez naklopenie statorových lopatiek turba a tlak v saní klesol na cca 170kPa = pretlak 0,7 baru. S týmto pretlakom pri plnej záťaži motor pracuje. Zdá sa mi to málo :x
samozrejme, moje meranie nie je presné, ale mám totiž podozrenie na tento snímač MAP, že nedáva správne údaje.
Má tu niekto s meraním tlaku turba konkrétne skúsenosti? S akým tlakom pracuje sériový 2.2DTI?
Nemôže mi babrať do regulácie tlaku aj EGR? Chystám sa ho totiž vypojiť. Hral sa už niekto s nastavením dĺžky ovládacej tyčky statorových lopatiek turba? Tam by to šlo podľa mňa veľmi jednoducho nastaviť, len aby zas do toho nezačal zasahovať EGR ventil.
Nejde mi ani tak o nejaké jednoduché zvýšenie výkonu motora zvýšením tlaku turba, ale v niektorých režimoch motora a to len občas, je zvuk motora divný, evidentne niečo nie je v poriadku :x
Díky.
Omega 2.2DTI Y22DTH
Fabia 1.4MPi
Diag. Op Com (EN v. 1.44)
Reklama
 

Alzafir
Příspěvky: 2908
Registrován: 26 dub 2010, 15:39
Bydliště: Ostrava

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od Alzafir »

csala píše: Nemôže mi babrať do regulácie tlaku aj EGR? Chystám sa ho totiž vypojiť.
Při zvýšených otáčkách, tím myslím motor v tahu, je EGR zavřený. Ten to neovlivní. Když už jsme u toho, jaký máš, elektronický( ten pokud funguje, nemáš co řešit) nebo membránový, tam může být zrada v podtlaku.
Ale proč jsem citoval....jak to chceš zaslepit, nezapomeň na váhu vzduchu, ta měří průtok vzduchu a nehýbající se EGR jednoznačně pozná a hádej co bude svítit na palubovce?
S táhlem lopatek turba bych rozhodně nehýbal. Jestli něco nefunguje jak má, tak je toto třeba identifikovat a opravit. Potom se ti třeba to něco vrátí do původních hodnot a nechci vidět, jak se na to bude tvářit turbo. MAP ti to zase shodí do douzáku.
Jestli potřebuješ hodnoty tlaku nebo napětí MAPu to ti můžu poslat. Mám to ve druhém stroji, takže kouknu, co ke a jak.
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
csala
Příspěvky: 292
Registrován: 25 kvě 2010, 09:54
Bydliště: Snina

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od csala »

Myslel som to tak, ža ak by poškodený MAP dával zvýšené hodnoty, potom by predčasne otvorilo EGR ako poistku pre ochranu turba a motora. Predpokladal som, že ak napríklad MAF - váha vzduchu opotrebením dáva na výstupe nižší signál, tak podobne MAP opotrebením môže dávať vyšší signál. A aj sa mi to tak javí, pri voľnobehu MAP nemerá hodnoty podtlaku. Prečo je MAP schopný merať tlak od 15kPa, keď je tam v každom režime motora viac ako cca 900kPa? To mi práve nesedí. Jedine, že by sa taký istý MAP senzor používal aj pre benzínové motory.
S tým tiahlom lopatiek turba by som sa až tak experimentovať nebál. Pri iných turbo motoroch to ľudia za účelom zvýšenia výkonu bežne skracujú. Moje turbo už má niečo za sebou, asi už nevie vyvinúť taký tlak ako za mlada, tak by som mu vedel cez uhol naklopenia lopatiek trochu pomôcť :wink:
Aleš, hodnoty tlaku turbokompresora a hodnoty MAP senzora by mi pomohli. Prosím Ťa, pošli mi ich.
Tiež by mi pomohlo, keby tu niekto uviedol, akú má okamžitú spotrebu, pri 5. rýchlostnom stupni na plný plyn. Mne to viac ako 16l/100km neukáže. Zdá sa mi to málo, ako keby to bolo elektronicky priškrtené. Pružné zrýchlenie na 4. prevodovom stupni z 80 na 120km/hod mám cca 10 sekúnd. Hmotnosť vozidla 1670kg.
Díky.
Omega 2.2DTI Y22DTH
Fabia 1.4MPi
Diag. Op Com (EN v. 1.44)
csala
Příspěvky: 292
Registrován: 25 kvě 2010, 09:54
Bydliště: Snina

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od csala »

Benzinák má snímač tlaku len do 100kPa. Má to logiku, bez turba tlak v saní nemôže byť nikdy väčší ako atmosferický tlak, čiže tých 100kPa.
HE_T211_MED[1].jpg
Omega 2.2DTI Y22DTH
Fabia 1.4MPi
Diag. Op Com (EN v. 1.44)
csala
Příspěvky: 292
Registrován: 25 kvě 2010, 09:54
Bydliště: Snina

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od csala »

Zatiaľ som našiel niečo graf, ktorý by zhruba mohol zodpovedať priebehu MAP snímača pre 2.2DTI.
map-diag-3903477981390215563[1].jpg
Omega 2.2DTI Y22DTH
Fabia 1.4MPi
Diag. Op Com (EN v. 1.44)
Alzafir
Příspěvky: 2908
Registrován: 26 dub 2010, 15:39
Bydliště: Ostrava

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od Alzafir »

Ahoj, tak jsem opsal hodnoty z několika měření, co mám uložené.
Při 100kPa po otočení klíčku bys měl na výstupu naměřit 1,5V. Dál uvádím hodnoty za chodu motoru.
125kPa 2V
143kPa 2,29V
159kPa 2,25V
180kPa 2,85V
207kPa 3,25V
231kPa 3,62V
247kPa 3,86V
Víc tlaku z toho nedostanu,tady už zasáhne solenoid turba.
Tu hodnotu na pětku ti můžu ověřit. Jaké otáčky a rychlost máš na mysli? Či je to tak, že ať děláš, co děláš, víc než 16l to neukáže?
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
csala
Příspěvky: 292
Registrován: 25 kvě 2010, 09:54
Bydliště: Snina

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od csala »

Díky Aleš.
Tie hodnoty zhruba sedia aj s mojimi. Pri cca 4V dôjde k obmedzeniu tlaku. predsa to ale máš trochu posunuté, pretože MAP snímač pre Y22DTH má mať pri 255kPa výstupné napätie 4750mV a ty uvádzaš len cca 3,9V. Asi motor Y22DTR pracuje s vyšším tlakom a používa iný snímač MAP s väčším rozsahom.
Vidim, že ani ty si nezaznamenal podtlak, ale len pretlak. Žeby diesel nevedel vyvinuť podtlak v žiadnom režime?
Tá okamžitá spotreba na 5. prevodovom stupni 16l/100km je maximum, plný plyn, nezávislé od rýchlosti, v podstate jedno či 100km/hod do kopca, alebo 150km/hod po diaľnici.
Omega 2.2DTI Y22DTH
Fabia 1.4MPi
Diag. Op Com (EN v. 1.44)
csala
Příspěvky: 292
Registrován: 25 kvě 2010, 09:54
Bydliště: Snina

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od csala »

Takže tu bude ten rozdiel :wink:
MAP.jpg
10.3114_MED[1].jpg
Tu sa skytá možnosť poladenia výkonu :wink:
Omega 2.2DTI Y22DTH
Fabia 1.4MPi
Diag. Op Com (EN v. 1.44)
Alzafir
Příspěvky: 2908
Registrován: 26 dub 2010, 15:39
Bydliště: Ostrava

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od Alzafir »

Ty hodnoty co jsem psal jsou na 99% shodné i s motorem Y20DTH.
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
csala
Příspěvky: 292
Registrován: 25 kvě 2010, 09:54
Bydliště: Snina

Re: MAP a VGT turbokompresor v 2.2DTI

Příspěvek od csala »

Motor Y20DTH napríklad v Astre G tiež používa dva druhy snímačov - podľa čísla karosérie http://www.e-cat.cz/c-1069_172185_20549 ... duchu.html
Prvý je do 255kPa a druhý do 307kPa
Sú dokonca tri druhy snímačov, podľa všetkého mechanicky aj elektricky zameniteľné. Prvý je do 236kPa, druhý do 255kPa a tretí až do tých 307kPa.
Ďalej som zistil, že tieto snímače sa používajú aj v benzínových turbomotoroch, takže preto ten rozsah snímača ide aj do záporných hodnôt tlaku, čiže podtlaku.
Omega 2.2DTI Y22DTH
Fabia 1.4MPi
Diag. Op Com (EN v. 1.44)
Odpovědět