Miguello píše:2 AstraMan: Asi málokdo před započetím nějakého manévru zkontroluje okolo stojící vozidla a zadokumentuje si jejich stav. Parkoviště nemá smysl řešit, myslím, že každý by se měl držet zásady že pokud se někam nevleze nebo si netroufá tam zajet tak ať to nedělá. Samozřejmě když ráno přijdu k autu a z obou stran se na mě lepí další dvě auta tak to kolikrát bývá o fous, ale to jsme opět u řidičského umění. Souhlasím, že pokud mám podezření, že jsem někoho odřel, je slušnost si to ověřit a nechat na sebe kontakt.
Jinak co se týče náhrady škody, to je jen následný problém, původní otázka zněla jaký může být postih za to, že dotyčný řidič někoho odřel.
Otázku náhrady škody zkusím níže trochu rozebrat, pokud se dopustím nějaké nepřesnosti, tak se předem omlouvám, je mezi námi i pár techniků, likvidátorů a pojišťováků, kteří mě jistě opraví.
Neříkám, že všechny nehody s následkem materiální škody (jakéhokoliv rozsahu) jsou vyřešeny ke spokojenosti všech zúčastněných. Když si to rozlišíme (počítejme pro zjednodušení pouze se dvěma účastníky nehody, resp. se dvěma vozidly, a samozřejmě se zjištěným viníkem, jinak by nebylo po kom uplatňovat náhradu škody):
1. viník si své poškození opraví ze svého, poškozený dostane náhradu z jeho povinného
2. viník i poškozený jsou "odškodněni" z viníkova havarijního
(situaci nepojištěného vozidla zde neřeším)
Otázka spokojenosti (berme poškozeného):
1. náhrada je v plné výši, tím pádem spokojenost
2. náhrada je jen částečná, příp. žádná, tím pádem doplatek (příp. plná platba) = nespokojenost
Důvody bodu 2:
1. pojišťovna rozhodne, že uplatňovaná náhrada (tj. tvrzená způsobená škoda) je přemrštěná, tak podle svých tabulek, interních metodických pokynů a zejména software (obvykle Audatex, který používají i soudní znalci) atd. vykalkuluje své ohodnocení výše škody a to vyplatí
2. amortizace (nikdo se nesmí divit, že za odření zrezlého blatníku nedostane náhradu jako za nový) - BTW většina pojišťoven začala uplatňovat amortizaci i na skla, tomu říkám "ťuk ťuk na čelo"
3. pojišťovna odmítne proplatit některé položky
4. pojišťovna odmítne plnit celkově (buď kvůli podezření z pojistného podvodu nebo z důvodu neprokazatelnosti příčinné souvislosti)
(pár dalších důvodů by se jistě ještě našlo)
Výše uvedenému ale předchází posouzení a nafocení stavu poškozeného vozidla technikem dané pojišťovny (tj. té, která by měla plnit). To, co ten technik napíše většinou pojišťovna plně uzná, nicméně někdy se stává, že likvidátor např. díl označený na výměnu posoudí jako opravitelný apod.
Na to logicky navazuje otázka CO se vlastně uplatňuje.
Když nahlásím škodu a technik mi prohlédne a nafotí vozidlo (které není nové), můžu si zvolit způsob náhrady:
1. nechat si opravit vozidlo v autorizovaném servisu
= vzhledem k cenám v aut. servisech a amortizaci musím počítat s obvykle velkým doplatkem
2. nechat si opravit vozidlo ve smluvním servisu pojišťovny
= amortizace stále platí, takže plnění se bude krátit, nicméně pojišťovna obvykle plní dle faktury, tj. bez dalšího doplatku, příp. doplatek odpovídá amortizaci
3. proplacení faktury vystavené nesmluvním servisem
= pojišťovna posoudí opravované/vyměňované položky, které logicky musí odpovídat předchozímu protokolu technika (neodsouhlasené zamítne) a pokud se servis vleze do propočtu pojišťovny, tak hradí plně
4. tzv. propočtem
= pojišťovna pošle to, co si spočítala, peníze poškozený použije na opravu u známého nebo svépomocí a obvykle mu i něco zůstane
Jak jsem psal v předchozím příspěvku, často se stává, že poškozený škodu ještě navýší, tj. odřený blatník si prokopne, nepoškozenému světlu ulomí držák (= výměna) atp. Je na technikovi, aby správně posoudil rozsah škody.
Pokud poškozenému není hrazeno v plné výši (a nepočítejme teď amortizaci), může se s nárokem na "doplatek" obrátit na viníka a příp. i soudně tento nárok vymáhat, ale to už je na jinou debatu. Často se tak stává zejména v případě účtování za zapůjčení náhradního vozidla např. na 3 týdny, přestože podle pojišťovny (resp. Audatexu atd.) rozsah opravy měl trvat max. týden - zaneprázdněnost servisu není důvodem, který by měl jít viníkovi k tíži - nebo u zapůjčení vozidla vyšší kategorie či např. výměny obyč čelního skla za "lepší" apod.
Tak to jen tak v rychlosti, když tak mě opravte.
jen pár věcí :
2. amortizace (nikdo se nesmí divit, že za odření zrezlého blatníku nedostane náhradu jako za nový) - BTW většina pojišťoven začala uplatňovat amortizaci i na skla, tomu říkám "ťuk ťuk na čelo"
- není se čemu divit čelní skla z povinného ručení jsou na 99,9 % podvod. Kluci a známí se domluví a Je to doma. Pro ilustraci uvedu jeden příklad z praxe. Zápis z nehody. Poškozený Peugeot 206, 1,4 čelní sklo, viník Peugeot 307, kluci téměř stejně staří a pod... Na dálnici D1 směrem na Brno od viníkova vozidla odlétl kámena a poškodil mi čelní sklo, blikaním jsem viníka přinutil zastavit, sepsali jsme formulář.

Blbost na D1 už vidím jak by ho dojel a přinutil zastavit + jak by mu prokázal že od jeho vozidla to právě bylo


Ale OK. Ak to přizná jdeme likvidovat. Ale není obvyklé 10 ročný Peugeot opravovat u Peugeotu a nechat is tam namontovat nové orig. č. sklo v hodnotě 9 tis. Má možnost after-market ( výrobce AGC - vlastně stejné skla jako originál ale bez loga automobilky) za cenu o 20-40% nižší. Když se takto zachová, pojišťovna korekci neuplatní. Jiné je pokud je vozidlo nové, stáři do 3-5 let a navštěvuje aut. servis celou dobu užívání.
reakce na toto :
Pokud poškozenému není hrazeno v plné výši (a nepočítejme teď amortizaci), může se s nárokem na "doplatek" obrátit na viníka a příp. i soudně tento nárok vymáhat, ale to už je na jinou debatu. Často se tak stává zejména v případě účtování za zapůjčení náhradního vozidla např. na 3 týdny, přestože podle pojišťovny (resp. Audatexu atd.) rozsah opravy měl trvat max. týden - zaneprázdněnost servisu není důvodem, který by měl jít viníkovi k tíži - nebo u zapůjčení vozidla vyšší kategorie či např. výměny obyč čelního skla za "lepší" apod.
- tady asi následovně. Kdyby se někdo na vás obrátil s tím že pojišťovna mu něco nezaplatila a ty jseš viník tak t odoplať, pošlete ho rovnou do prdele ! Může Vás klidně dát k soudu, vyhrajete. Veškerou odpovědnost z provozu nese pojistitel, teda ten kde máte uzavřené povinné ručení, všechny náležitosti teda musí poškozený směrovat na pojišťovnu, tá si musí plnění zdůvodnit - obhájit. Když nesouhlasíte, můžete se odvolat, nechat si vypracovat znalecký posudek, soudit se... Poškození a náklady musí dokazovat poškozený.
Půjčovné je problém, protože odtahovky a nehodové služby mají z toho velký kšeft. Kdyby hradili v obvyklých cenách půjčovného v daném regiónu, pojišťovny řezat půjčovné nebudou. Nehodovky a pod ale mají této sazby min 2x -3x vyšší než je obvyklá cena půjčovnéhho v daném regionu. Ano ze zákona má poškozený nárok na půjćovné po dobu technologické doby opravy vozidla. Prostoje servisu, pokud jsou doložené pojišťovna akceptuje (čekali na nestand. díl nebo na další prohlídku technika). Pojišťovna obvykle prostoje akceptuje a nějaký ten den v tom zohlední, bohuže v ČR je situace taková že nehodové služby už neví co by chtěli a zkouší to... když to nevyjde tak alespoň dostanou to naco mají nárok, zkoušet to ale budou pořád....