Termostat-oprava
Napsal: 22 říj 2016, 19:27
Už jsem to tady párkrát různě psal,ale ted jsem se rozhodl tomu udělat jedno téma.
Jedná se o opravu/úpravu termostatů na motorech X16XEL a X18XE.
Ještě na jednom dělám,tak to popíšu jen zběžně. Časem to popíšu detailněji a možná budou i fotky.
Oba tyhle motory mají termostat,který není zrovna levný a po čase přestane držet teplotu. Vypozoroval jsem,že je to způsobené vymačkáním dosedací plochy kde dosedá klapka termostatu. Samotný termostat funguje normálně,jen klapka pouští vodu. Sice malinko,ale k uchlazení motoru za jízdy při teplotách kolem 15°C a míň to stačí. Začal jsem se tomu věnovat,když jsem do svojí Astry koupil tady od někoho termostat za dobrou cenu (made in poland) a po namontování do auta a následné demontáži a odzkoušení bylo jasné,že je křivá klapka a pouští to vodu jako sviňa. Byl jsem tenkrát nasranej a nebýt to kolega z klubu,omlátil bych dotyčnému termostat o hlavu. Pár stovek v prdeli a auto netopilo. Tak jsem tam zkusil napasovat termostat z Favorita a ono to klaplo. Měl jsem obavy z léta,aby se to stíhalo chladit,protože origo termostat je dvouklapkový,ale nebyl žádný problém ani když jsem zjistil,že mi nefunguje jeden ventilátor a ten druhý díky tomu spíná jinak. Chce to menší mechanickou úpravu,ale kdo má nějaké nářadí,vrtačku,frézku a šikovné ruce jde to celkem rychle,hliník je měkkej.
Takže stačí vyndat ten termostat z komory,uříznout ty packy co ho drží a pak ještě ubrat trochu materiálu kolem dokola,aby se tam vešel termostat z fáčka. Ale musí to být Wahler !!!
Ne ty polský mrchy.
Ty by tam sice šly taky,ale muselo by se ubírat víc materiálu,kvůli jinému umístění odvzdušňovacího nýtu.
Takže cca 200kč za termostat+těsnění+tuba těsnícího tmelu na motory,2-3 hodky práce a Astra topí jak sviňa,teplota se drží předpisově a když odejde termostat,bude mě to stát už jen 200kč za novej. To se vyplatí ne ?
Kolik stojí nákej origo kvalitní ? radši to nechci vědět...... 
Teď zkouším jiný postup (sice je to jiný termostat,ale konstrukce a princip opravy zůstává stejný jako u X16XEL) ještě levnější a míň pracnější. Zítra bude montáž a zkouška. Zatím to vypadá dobře,místo malého pramínku pár kapek za minutu,to je slušný pokrok a hlavně nasbírané zkušenosti. Příště,pokud nějaké bude,to budu dělat jinak,radostněji,rychleji a lépe.
Edit: koukám,že jsem to omylem udělal v dieselu a já mám benzína. Nevím jaké všecky termostaty Astry mají. Tohle je všeobecný návod na určité typy termostatů.Když tak to přesuňte někam na vhodnější místo.
Jedná se o opravu/úpravu termostatů na motorech X16XEL a X18XE.
Ještě na jednom dělám,tak to popíšu jen zběžně. Časem to popíšu detailněji a možná budou i fotky.
Oba tyhle motory mají termostat,který není zrovna levný a po čase přestane držet teplotu. Vypozoroval jsem,že je to způsobené vymačkáním dosedací plochy kde dosedá klapka termostatu. Samotný termostat funguje normálně,jen klapka pouští vodu. Sice malinko,ale k uchlazení motoru za jízdy při teplotách kolem 15°C a míň to stačí. Začal jsem se tomu věnovat,když jsem do svojí Astry koupil tady od někoho termostat za dobrou cenu (made in poland) a po namontování do auta a následné demontáži a odzkoušení bylo jasné,že je křivá klapka a pouští to vodu jako sviňa. Byl jsem tenkrát nasranej a nebýt to kolega z klubu,omlátil bych dotyčnému termostat o hlavu. Pár stovek v prdeli a auto netopilo. Tak jsem tam zkusil napasovat termostat z Favorita a ono to klaplo. Měl jsem obavy z léta,aby se to stíhalo chladit,protože origo termostat je dvouklapkový,ale nebyl žádný problém ani když jsem zjistil,že mi nefunguje jeden ventilátor a ten druhý díky tomu spíná jinak. Chce to menší mechanickou úpravu,ale kdo má nějaké nářadí,vrtačku,frézku a šikovné ruce jde to celkem rychle,hliník je měkkej.



Takže cca 200kč za termostat+těsnění+tuba těsnícího tmelu na motory,2-3 hodky práce a Astra topí jak sviňa,teplota se drží předpisově a když odejde termostat,bude mě to stát už jen 200kč za novej. To se vyplatí ne ?


Teď zkouším jiný postup (sice je to jiný termostat,ale konstrukce a princip opravy zůstává stejný jako u X16XEL) ještě levnější a míň pracnější. Zítra bude montáž a zkouška. Zatím to vypadá dobře,místo malého pramínku pár kapek za minutu,to je slušný pokrok a hlavně nasbírané zkušenosti. Příště,pokud nějaké bude,to budu dělat jinak,radostněji,rychleji a lépe.

Edit: koukám,že jsem to omylem udělal v dieselu a já mám benzína. Nevím jaké všecky termostaty Astry mají. Tohle je všeobecný návod na určité typy termostatů.Když tak to přesuňte někam na vhodnější místo.