Jedná se o opravu/úpravu termostatů na motorech X16XEL a X18XE.
Ještě na jednom dělám,tak to popíšu jen zběžně. Časem to popíšu detailněji a možná budou i fotky.
Oba tyhle motory mají termostat,který není zrovna levný a po čase přestane držet teplotu. Vypozoroval jsem,že je to způsobené vymačkáním dosedací plochy kde dosedá klapka termostatu. Samotný termostat funguje normálně,jen klapka pouští vodu. Sice malinko,ale k uchlazení motoru za jízdy při teplotách kolem 15°C a míň to stačí. Začal jsem se tomu věnovat,když jsem do svojí Astry koupil tady od někoho termostat za dobrou cenu (made in poland) a po namontování do auta a následné demontáži a odzkoušení bylo jasné,že je křivá klapka a pouští to vodu jako sviňa. Byl jsem tenkrát nasranej a nebýt to kolega z klubu,omlátil bych dotyčnému termostat o hlavu. Pár stovek v prdeli a auto netopilo. Tak jsem tam zkusil napasovat termostat z Favorita a ono to klaplo. Měl jsem obavy z léta,aby se to stíhalo chladit,protože origo termostat je dvouklapkový,ale nebyl žádný problém ani když jsem zjistil,že mi nefunguje jeden ventilátor a ten druhý díky tomu spíná jinak. Chce to menší mechanickou úpravu,ale kdo má nějaké nářadí,vrtačku,frézku a šikovné ruce jde to celkem rychle,hliník je měkkej.



Takže cca 200kč za termostat+těsnění+tuba těsnícího tmelu na motory,2-3 hodky práce a Astra topí jak sviňa,teplota se drží předpisově a když odejde termostat,bude mě to stát už jen 200kč za novej. To se vyplatí ne ?


Teď zkouším jiný postup (sice je to jiný termostat,ale konstrukce a princip opravy zůstává stejný jako u X16XEL) ještě levnější a míň pracnější. Zítra bude montáž a zkouška. Zatím to vypadá dobře,místo malého pramínku pár kapek za minutu,to je slušný pokrok a hlavně nasbírané zkušenosti. Příště,pokud nějaké bude,to budu dělat jinak,radostněji,rychleji a lépe.

Edit: koukám,že jsem to omylem udělal v dieselu a já mám benzína. Nevím jaké všecky termostaty Astry mají. Tohle je všeobecný návod na určité typy termostatů.Když tak to přesuňte někam na vhodnější místo.