Termostat-oprava

Odpovědět
Uživatelský avatar
Mojmec11
Příspěvky: 1554
Registrován: 20 zář 2009, 11:03
Bydliště: Kdysi okolí Třebíče, teď Jižní Čechy,vesnice,okna na všecky strany

Termostat-oprava

Příspěvek od Mojmec11 »

Už jsem to tady párkrát různě psal,ale ted jsem se rozhodl tomu udělat jedno téma.
Jedná se o opravu/úpravu termostatů na motorech X16XEL a X18XE.
Ještě na jednom dělám,tak to popíšu jen zběžně. Časem to popíšu detailněji a možná budou i fotky.
Oba tyhle motory mají termostat,který není zrovna levný a po čase přestane držet teplotu. Vypozoroval jsem,že je to způsobené vymačkáním dosedací plochy kde dosedá klapka termostatu. Samotný termostat funguje normálně,jen klapka pouští vodu. Sice malinko,ale k uchlazení motoru za jízdy při teplotách kolem 15°C a míň to stačí. Začal jsem se tomu věnovat,když jsem do svojí Astry koupil tady od někoho termostat za dobrou cenu (made in poland) a po namontování do auta a následné demontáži a odzkoušení bylo jasné,že je křivá klapka a pouští to vodu jako sviňa. Byl jsem tenkrát nasranej a nebýt to kolega z klubu,omlátil bych dotyčnému termostat o hlavu. Pár stovek v prdeli a auto netopilo. Tak jsem tam zkusil napasovat termostat z Favorita a ono to klaplo. Měl jsem obavy z léta,aby se to stíhalo chladit,protože origo termostat je dvouklapkový,ale nebyl žádný problém ani když jsem zjistil,že mi nefunguje jeden ventilátor a ten druhý díky tomu spíná jinak. Chce to menší mechanickou úpravu,ale kdo má nějaké nářadí,vrtačku,frézku a šikovné ruce jde to celkem rychle,hliník je měkkej. :lol: Takže stačí vyndat ten termostat z komory,uříznout ty packy co ho drží a pak ještě ubrat trochu materiálu kolem dokola,aby se tam vešel termostat z fáčka. Ale musí to být Wahler !!! 8) Ne ty polský mrchy. :o Ty by tam sice šly taky,ale muselo by se ubírat víc materiálu,kvůli jinému umístění odvzdušňovacího nýtu.
Takže cca 200kč za termostat+těsnění+tuba těsnícího tmelu na motory,2-3 hodky práce a Astra topí jak sviňa,teplota se drží předpisově a když odejde termostat,bude mě to stát už jen 200kč za novej. To se vyplatí ne ? :lol: Kolik stojí nákej origo kvalitní ? radši to nechci vědět...... :(
Teď zkouším jiný postup (sice je to jiný termostat,ale konstrukce a princip opravy zůstává stejný jako u X16XEL) ještě levnější a míň pracnější. Zítra bude montáž a zkouška. Zatím to vypadá dobře,místo malého pramínku pár kapek za minutu,to je slušný pokrok a hlavně nasbírané zkušenosti. Příště,pokud nějaké bude,to budu dělat jinak,radostněji,rychleji a lépe. :mrgreen:

Edit: koukám,že jsem to omylem udělal v dieselu a já mám benzína. Nevím jaké všecky termostaty Astry mají. Tohle je všeobecný návod na určité typy termostatů.Když tak to přesuňte někam na vhodnější místo.
Astra 1.6 16v 74kW,X16XEL,Caravan sport,"stříbrná sršeň" z Itálie
Astra 1.8 16V,Caravan,"stříbrná sršeň" z Německa - už jen jako zdroj náhradních dílů.
[color=#0000FF][b]Diagnostika OP-COM Dačice a okolí,ceny lidové,vytáhnu z vašeho auta všecky data- pak je na vás,co s nima uděláte[/b][/color] :lol:
Reklama
 

Uživatelský avatar
Mojmec11
Příspěvky: 1554
Registrován: 20 zář 2009, 11:03
Bydliště: Kdysi okolí Třebíče, teď Jižní Čechy,vesnice,okna na všecky strany

Re: Termostat-oprava

Příspěvek od Mojmec11 »

Jelikož fakt nestíhám,tak jenom v rychlosti,fotky budou někdy letos.
u motoru X18XE fígl spočívá v zabroušení sedla ve víku termostatu a klapky. Já jsem použil střední zabrušovací pastu,ale příště vezmu jemnou,střední je moc drsná. Prostě nanesete pastu na klapku,posadíte do sedla a šolicháme a šolicháme.......až si to pěkně sedne a těsní to.
Jedna důležitá věc!!! je nutné během práce zkoušet jestli klapka sedí v sedle nebo se už opírá ten kolík co otevírá klapku. Je potřeba ho krátit tak,aby klapka seděla v sedle a kolík se neopíral. Já ho během zabrušování pokrátil o cca. 2 mm. Záleží jak moc si klapka sedne během broušení. A taky se tím dá zvednout otevírací teplota termostatu. Ale s tím opatrně,pokud tyčku zkrátíte moc,tak z toho máte lokomotivu a termostat můžete zahodit. Ale zase kolík musí mít nějakou vůli,aby to neotvíralo brzo a taky se musí počítat,že klapka si ještě během provozu malinko sedne. Mě se to asi stalo,protože to najednou začalo držet teplotu 70°C. Takže mě o svátcích čeká repete.
Astra 1.6 16v 74kW,X16XEL,Caravan sport,"stříbrná sršeň" z Itálie
Astra 1.8 16V,Caravan,"stříbrná sršeň" z Německa - už jen jako zdroj náhradních dílů.
[color=#0000FF][b]Diagnostika OP-COM Dačice a okolí,ceny lidové,vytáhnu z vašeho auta všecky data- pak je na vás,co s nima uděláte[/b][/color] :lol:
Odpovědět