Stránka 1 z 4

dobíjanie

Napsal: 18 bře 2009, 20:54
od kukajz
Čo sa mi dnes stalo: Tak si ho valím po diaľnici asi 130 a len tak mi behli oči na palubný počítač (od Davida) a tam bola hláska CHYBA AKU 16,2V
Bolo to tam možno 3 sekundy. Potom to zmizlo. Prehodil som na NAPATIE AKU a dobíjalo normálne 14,5V celú cestu asi 200km. Čo to mohlo spôsobiť? Pred tromi dňami som dával novú bateriu Bosch 56Ah. Tak sa bojím aby som ju hneď nepokazil :(

Re: dobíjanie

Napsal: 19 bře 2009, 06:40
od APiK
16,2 V to je opravdu dost. Ale pokud jsi pak celý zbytek cesty měl už normální dobíjecí napětí 14,5V, tak bych si to jen hlídal a řešil bych to jestli se to objeví znovu.

Re: dobíjanie

Napsal: 19 bře 2009, 15:14
od kukajz
No ja len dúfam, že to bola nejaká chybička palubáku, lebo kontrolka sa mi nerozsvietila :?

Re: dobíjanie

Napsal: 19 bře 2009, 15:20
od m1lan
Veď vieš ako to chodí s elektronikou :roll:

Re: dobíjanie

Napsal: 19 bře 2009, 15:24
od kukajz
Viem, čím je tam toho viacej natrepaného, tým sa to viac se.e :(

Re: dobíjanie

Napsal: 19 bře 2009, 15:26
od m1lan
No presne a to som ani nevedel že to palubný zobrazuje :?

Re: dobíjanie

Napsal: 23 bře 2009, 07:38
od David B.
Když se dobíjecí napětí zvýší, tak se kontrolka na palubních přístrojích nerozsvítí, teda alespoň u našich Aster. V tom je to nebezpečné, že si toho člověk většinou nevšimne a pozná to až ve chvíli, kdy mu začnou praskat žárovky. Proto tam ta funkce kontroly dobíjení je. Podprogram kontroly dobíjení je v podstatě jednoduchý a přesný. Chyba měření po kalibraci je cca 0.1V, pokud se neberou v úvahu ztráty na vodičích, které vedou k PP. Je fakt, že napěťových špiček je v autech dost a dost. Pokud už se to neobjeví, tak bych to neřešil. Ale kdyby se to objevovalo častěji, tak by stálo za to to zkontrolovat. Může to taky způsobovat nedokonalý kontakt na silových kabelech: Baterie - alternátor - startér - kostra.

Re: dobíjanie

Napsal: 23 bře 2009, 08:19
od kukajz
ok, dík Davide. Zatial sa mi to nezopakovalo. kostru od baterky mám privedenú ešte extra na blok motora. No tak dúfam že to bude v poho... 8)

Re: dobíjanie

Napsal: 17 pro 2009, 08:20
od Luboš X17DTL
Tak, a jsem asi taky v klubu :evil:
Dnes ráno manželka nenastartovala. Ze soboty na neděli jsem jen čistě preventivně nahodil na nabíječku baterku, protože manželka jezdí jen do práce a z práce. Samozřejmě jsem sundal mínusový kontakt. Dnes ráno nic. Tak jsem to zkusil já. po otočení klíčku nesvítily kontrolka dobíjení a asi ani žhavení (ale to nevím jistě). Předpokládám, že manželka nic neprovedla a že kdyby nechala něco svítit, tak to multitimer odpojí.
Tak jsem opět sundal mínusový kontakt a nasadil nabíječku. Okamžitě ampérmetr skočil na 7A, takže baterka je vybitá.
Teď bych potřeboval radu, jak mám potom změřit klidový odběr. Je mi jasné, že mezi mínusovou svorku a mínus kontakt na baterii.
Na jakou hodnotu mám nastavit multimetr a kolik by mi měl ukázat?
Dobíjení změřím po nastartování a nějaké době, až to nebude žhavit atd. Hroty multimetru klasicky na -+.
Kolik mi to asi má dát?
Když odpojím pojistku jistící TID, už bych neměl mít žádný odběr?
Díky za tipy.

Re: dobíjanie

Napsal: 17 pro 2009, 09:06
od APiK
Ampérmetr zapoj mezi pólem baterie a svorku. Pokud máš digitální multimetr, tak ani nemusíš řešit + a - (ukáže když tak zápornou hodnotu). Nevím co máš za multimetr, ale předpokládám, že bude mít proudový okruh 200mA (bývá jištěno pojistkou 2A. Rozsah multimetru také nastav na 200mA. Před odpojením baterky zavři všechny dveře, zamkni auto. Pak odpoj baterku (jeden pól) a zapoj multimetr jako zmíněný ampérmetr. Před jeho zapojením měj raději přímý kontakt mezi svorkou a pólem baterie, aby jsi se vyhnul proudové špičce a tím ochránil multimetr (pojistku). Pak podle potřeby snižuj rozsah pro odečtení klidového proudu. Celkový odběr záleží na typu a výbavě auta, ale neměl by i s rádiem (neorigo), alarmem a dalšími sarapatičkami překročit 25mA. Ideální je do 10mA. Největší "žrouti" bývají neorigo rádia, alarmy apod. Pokud máš alarm, tak před měřením nějak zajisti kapotní spínač, aby Ti to nezačalo "řvát" při měření.

Dobíjení změříš klasicky voltmetrem na pólech baterie jak píšeš. V závislosti na otáčkách a zapnutých spotřebičích by se napětí mělo ideálně pohybovat někde mezi 13,5 - 14,6 V.

Klidový odběr s TID/MIDem nemá nic společného - nic neodpojuj.

Hodně zdaru.

Re: dobíjanie

Napsal: 17 pro 2009, 10:43
od Luboš X17DTL
Tak. 8)
To jsem potřeboval vědět.
A multimetr mám tento(na takovéto domácí žvý...měření)
http://www.neckermann.cz/cz/nm2/katalog ... 7b22c07bcc
Zatím Ď.

Re: dobíjanie

Napsal: 17 pro 2009, 10:48
od APiK
Na takovéto domácí žvý... měření to stačí. :D

Re: dobíjanie

Napsal: 18 pro 2009, 10:08
od Luboš X17DTL
Tak a je to. :cry:
Dobil jsem baterku, připojil přes multimetr a klidový odběr je 0,2 (20mA?). Takže v poho (asi).
Jenže mi nesvítí kontrolka dobíjení po otočení klíčkem, navíc jsem slyšel servo jak se rozjelo a při proměření baterky po nastartování bylo jen 12,49 V. Při zvýšených otáčkách ukázal měřák 12,69 V. A baterie v klidu měla 12,5 V.
Takže asi altík v háji???
Vím, že v nějakém vlákně měl někdo to samé, ale nemůžu to najít. :cry:

Re: dobíjanie

Napsal: 18 pro 2009, 10:19
od Gallo
No tak to je pěkné. Jsem zvědavý co čeká po oživení mopadžiho mě.
No a Ty máš aspoň vyřešený Vánoce :lol: :lol: :lol:

Re: dobíjanie

Napsal: 18 pro 2009, 10:35
od Luboš X17DTL
Ti teda pěkně děkuju. :cry:
Čekám spíš nějakou kladnou odpověď.