tak to jsem rád, že mi to dělá "jen" problém v kontrolce...jináč opravdu rozdíl s funkčním EGR a vypnutým je poznat. Kdo nevěří ať se zastaví. Zde jsem na netu něco našel, zajímavé počteníčko:
Mezi majiteli aut Vectra (a dalších Opelů se stejnými motory) se zaslepení EGR stalo téměř masovou záležitostí. Mnoho majitelů neví, oč jde nebo váhá.
Účel EGR
Exhaust Gas Recycling je zařízení, které přivádí část výfukových plynů zpět do sání motoru. Podle režimu motoru jde o 0-10% objemu nasávaného vzduchu. Důvod je čistě ekologický. Na kysličníky dusíku z výfukových plynů NOX se lépe vážou další NOX vzniklé dalším spalováním.
Má to nějaký vliv na katalyzátor?
Funkční i zaslepený EGR nemá žádný vliv na katalyzátor. Třícestný katalyzátor řeší reakce mezi kyslíkem, vodíkem, uhlíkem a jejich sloučeninami. Dusík a jeho oxidy neřeší žádný běžný katalyzátor a tyto látky jím normálně procházejí.
Proč to tedy OPEL použil?
Pravděpodobně šlo zejména o reklamní akci (řešíme i kysličníky dusíku) či o pokus nastartovat nějaký další směr vývoje. Vzhledem k tomu, že model C to již nemá, tak asi šlo o slepý krok.
Jaké motory to mají?
S naprostou převahou jde u vectry o model B plus výjimečně přechodové modely – poslední A a první C. Motory jsou označené jako Ecotec. Takže aj u našich astřiček
Studený motor
Velmi častá pověra – funguje to jen na studeném motoru. Není to pravda. Stačí si na teplém motoru z motorového prostoru různě přidávat plyn a kmitání pístku v EGR je jasně vidět.
Důsledky pro motor
Především se karbonem zadělává klapka sání a krokový motor, který je častou příčinou problémů zejména s volnoběhem. Spalovací proces probíhá za nižších teplot a tedy s menší účinností. Zní to divně – přece do sání cpu horký plyn. Jenže ten horký plyn zabírá část objemu, který normálně zabírá směs vzduchu s benzínem. No a ten chybějící benzín se nespálí.
Zvýší zaslepení výkon?
Zde se hádají dva nesmiřitelné tábory – jedni tvrdí, že hmatatelně (zejména majitelé 1.6 motorů pocítí jakýkoli nárůst), druzí, že jde o psychický efekt. Výrobce se k tomu pochopitelně asi nevyjadřuje. Teoreticky (viz minulý bod) musí nahrazení sajrajtu smysluplnou směsí vést ke spálení většího objemu použitelné směsi a tedy k nárůstu výkonu v těch režimech, kde EGR normálně plní největší objem – prudká manipulace s plynem. Třeba motory 2.0 100kW měly před Ecotec úpravou 110 kW.
Nevede to ke zvýšení spotřeby?
Pokud v minulém bodu píšu, že se nasaje více směsi, tak by to bylo logické. Jenže pak se tolik nemusí autu „šlapat na krk“ a nikdo si zatím na zaslepení nestěžoval v tomto smyslu.
Odstraní zaslepení navěky problémy s EGR?
NE! EGR i po zaslepení normálně pracuje (akorát neprotékají ty plyny) a při jeho poruše řídící jednotka normálně hlásí chybu EGR. I proto se při zaslepení nesmí na EGR nic nechat odpojené. Jsou na webu úspěšné pokusy nahradit celý EGR příslušnými odpory, ale masovou záležitostí se to nestalo.
Co udělat po zaslepení?
Nejčastěji nic. Ale když už je to zaslepené, není od věci pročistit sací trakt a krokový motor od karbonových usazenin. Pohodlnější cesta je chvíli dávat do paliva aditiva sloužící k dekarbonizaci motoru. Nic agresivního, aby se odloupnuté usazeniny nedostaly do válců.