Tady je slíbený
návod, no spíš nástin postupu jak jsem to podsvícení řešil já.
Např Pramet, který momentálně na podsvícení pracuje taky, zvolil jinou variantu.
Pár slov o koncepci.
Začnu u " koncernových" světel, kombinace černená-bílá, pro osvětlení nástupní hrany. Tahle světla řídí spínače ve dveřích. Nevýhoda je, že jsou všechny 4 ( ze všech dveří) spojené v jednom bodě
( konektor X1, pin 29), tzn po otevření jakýchkoli dveří, svítí světla ve všech dveřích. Pro někoho možná výhoda, zatím jsem se s tím smířil, ale asi to časem upravím. Ať svítí jen ty dveře, co se otevřou.
Takže tohle je první drát, co se musí protáhnout do dveří, drát od dveřního spínače.
Druhý drát je pro podsvětlení klik, ten vede do konektoru X1 pin 66 ( tam je svedené stropní světlo, rozsvěcí se po odemčení vozu dálkovým ovladačem). Z tohoto pinu je třeba rozvést dráty do všech dveří. Konektor X1 je pod plastem dole ve sloupku u řidiče.
Dál je třeba mít k dispozici i drát +12V a kostru. Tyto 2 už ale ve dveřích naštěstí jsou.
Za největší masakr považuju průchod gumovou průchodkou předních dveří. Lépe se to protahuje zevnitř ven.
Jestliže je připravena drátařina, je třeba mít piny, které se vsadí do dveřních konektorů, dopinovat konektor o 2 ks pinů. Tady nám v Oplu nepomohli a přestože jsou to mnohopinové konektory, osazeny jsou pouze ty pozice, které jsou využity. U zadních dveří jsou už volné pouze 2 pozice ( pin 7 a 12), v předních dveřích je volných pozic dostatek.
V tomhle místě bych upozornil na varování v příručce k vozu, kdo máte v předních dveřích snímač bočního nárazu, je nutné při jakýchkoli opravách pamatovat na to, že
fólie ve dveřích musí být napnutá ( používám oboustrannou sádrokartonářskou lepící pásku a fólii řádně napínám. Zatím se zdá, že to drží. ( v předních dveří kontrolováno po několika měsících). Dál příručka zmiňuje zákaz vrtání čehokoli do tapecírunku dveří. Hrozí
porušení tlakového snímání bočního nárazu, takže dobře si rozmyslete, co děláte, tady už jde o zdraví!!!
Tohle jsou úpravy na vlastní nebezpečí!!!.
Při montáži " koncernového" světýlka bez předchozích úprav by znamenalo nutně proříznout právě tu bezpečnostní fólii. Úprava toho světýlka je taková, že se musí nutně zkrátit, tzn zbyde přední červenobílá krytka ( to je bez úprav) a zkrátí se ten zbytek plastu cca na 1cm. Takhle se světýlko do tapecírunku dá vsadit, aniž by se porušila fólie. Foto bohužel nemám, ale je vám jasné, co je třeba udělat.
V zadních dveří, které obsahují navíc plastovou kapsu, není třeba světýlko tunit, navíc dveře nemají snímač bočního nárazu.
Další specifikum mé konstrukce je spínací elektronika v každých dveřích. Jak stropní světlo, tak dveřní kontakty vedou do multitimeru. V něm je nějaká spínací součástka, jejíž parametry neznám, takže jsem se rozhodl ji nepřetěžovat něčím, co je v autě navíc, a s čím v Oplu nepočítali. Další výhoda je i zablokování nepříjemného prosvěcování LED diod, i když by měly být zcela zhasnuté.
Zmíněná spínací elektronika je jen malá destička plošného spoje, která obsahuje 4 tranzistory, pár odporů a vratnou pojistku, takže vše je proti nějakému zkratu jištěno už ve dveřích.
Zřejmě by toto zapojení podsvětlení klik a dveřních světýlek udělat i bez oné elektronické destičky, ale jeví se mi to jako čistší řešení.
No a teď už pár průvodních fotek. Na sundání tapecírunku dveří ( přední i zadní jsou prakticky shodné), použijte
tenhle návod.
Pohled na dopinovaný konektor ( v tomto případě zadních dveří)


Dráty z nových pinů jsou protaženy gumovou průchodkou. +12V a kostra jsou odbočené z drátů původního kabelového svazku ( červený a hnědý drát největšího průřezu).

Nové dráty jsou spolu s původním svazkem obaleny izolační páskou a přichyceny zpět do dveří.
Umístění LED pásku v klice, je vidět i místo, kde jsem kliku musel trochu přibrousit, aby LEDky svítily ven. Ta ubroušená věc není při běžném pohledu vidět.


Pohled do vnitřku dveří, místo, kde prochází dráty k napájení LED diod. Ač se to nezdá, je tam místo, kde dráty nejsou namáhány, nic klice nebrání v pohybu. Jištěno je to tavným lepidlem.

Místo umístění spínací elektroniky. Součástky jsou zality tavným lepidlem.
