Re: Čerpadlo VP44
Napsal: 27 zář 2013, 19:26
Zajímavé, že odcházejí tranzistory, to je známé, ale stablík
, dobrý článek




Forum pro majitele vozů Opel Astra G a Zafira A
https://www.astra-g.cz:443/forum/
Píšeš vôbec o elektronike čerpadla VP44 PSG5?ppppp píše:...aj ja niečo pridám, lebo som sa aj dozvedel.
Predpokladal som, že porucha bude v elektronike, vyzeralo, že netlačí naftu. Elektroniku išlo odšróbovať bez demontáže čerpadla. Rozobral a zistil, že nebol odpálený tranzistor ventila, ale odídený 8V stabilizátor 7808, čo napájal riadenie elektroniky. Také čosi väčšinou odíde od prepätia v palubnej sieti presahujúcom asi 40V, pri zapínaní niektorých motorov, ak nie je spoľahlivý kontakt na autobaterke.
Svedčil pre to aj vystrelený elyt 10M/35V pred stabilizátorom, ktorý som tam ani nedal nový, lebo považujem za konštrukčnú chybu nechať taký smd elyt sťahovať prípadné napäťové špičky, alebo skoky, to tam logicky v takom prípade odísť musí.
Nemal som ani 7808 doma, iba 7805, tak som dal modrú led svietiť do prostredného pinu, a tým 5V posunul na asi 7.9V.
Ešte ma tu vo vlákne udivujú pokusy nahradiť odídený tranzistor ventilu dávky paliva typom ako IRFZ44, 3205, rôzne reči o prúdovom preťažení a podobné tajnosti, keď asi začne byť jasné, že tento tranzistor je namáhaný predovšetkým napäťovo z 2 dôvodov. Prvý je, že elektronika obsahuje interný menič na 160-180V, ktorý ventil napája, preto je tam aj nálepka High voltage. Druhý je, že ventil je rýchly, a preto zapojenie neobsahuje klasicky zapojenú antiparalelnú diódu k ventilu, ktorá sa bežne používa ako "ochrana" pri akomkoľvek relé, táto dióda by spomalila vypnutie ventilu, prúd v cievke by zanikal pomalšie. Za tých okolností je ale napätie na vypínanej cievke výrazne vyššie, než nejakých 12-24V, môže byť výrazne nad 100V podľa konkrétnej situácie. Myslím dokonca, že v elektronike je aj komplementárny tranzistor na vypnutie, ale nie je to podstatné, ide to riešiť viacero spôsobmi a verziami. Skôr by som tam dal niečo ako IRF 740 a podobne, teda niečo, čo vydrží aj nejaké stovky V a nemá veľký úbytok pri spínanom prúde, ktorý nemám zmeraný, aký je.
Po výmene toho stabilizátora auto nakoplo na brnk, a už som aj pár mesiacov zabudol, že tam nejaká elektronika je. Trochu ma rozčúlilo, keď som predtým omylom rozobral elektroniku motora, v akom sopli je to naložené, nechal som to vytiecť, vývody fixol chemoprénom a zložil. Nech idú s tým gelom sopliť niekde inde.
Ako som sa dočítal tak častá porucha je vyklepanie, stuďák niektorého tranzistora, a ja som mal ešte odklepanú spínanú (zaliatu)indukčnosť, ktorej blbnutie bohlo tiež odrovnať ten stabilizátor, myslel som si pôvodne, že išlo len o ten spoj, a keď to nenaskočilo, tak som to musel začať merať. Plošák je dosť blbo urobený, je tam zaliaty kond, tá cievka, ktoré treba vyfúknuť, a treba povoliť centrálny šrób, čo drží medzichladič, aby nebolo treba vyfukovať aj všetky výkonové tranzistory v rade.