Hřebenové řízení a jeho opravy
Pro výkyvné polonápravy se používá nejčastěji hřebenová převodka řízení. Ta je také nejjednodušší na opravu a seřízení, protože je zde menší počet míst, kde mohou vznikat vůle a zvětšovat se mrtvý chod volantu. Konstrukce je velmi jednoduchá. Volantová tyč (bezpečnostní hřídel volantu) je připojena (většinou přes pružinu spojky - není to ale podmínkou) na hřídel pastorku, který otáčením posouvá ozubenou tyč, tedy jakési ozubené kolo s nekonečně velikým průměrem, vlevo nebo vpravo podle smyslu otáčení volantu. Hřebenové převodky mají většinou velmi jednoduché seřizování. V jednom místě může být hřídel pastorku uložena excentricky. Pak natáčením excentrického šroubu nebo čepu přibližujete pastorek ke hřebenu a upravujete (vymezujete) vůli mezi zuby. V druhém případě je hřeben podepřen kluzným kamenem. Tím můžete pootáčením podpěrného šroubu zase přitlačovat hřeben k pastorku.
Při každém seřizování jakékoliv vůle skříňky řízení si však uvědomte, že vymezíte-li vůli při natočení kol do přímého směru, asi těžko se vám pak podaří natočit kola do plného rejdu. Vůle vzniklá opotřebením v krajních polohách, je totiž výrazně menší než v přímé poloze řízení. Když řízení s koly v přímém směru příliš "utáhnete" (tj. seřídíte příliš malou vůlí mezi hřebenem a pastorkem), tak vám po zatočení do rejdu řízení ztuhne a kola se nebudou vracet do přímého směru. Chcete-li tedy správně vymezit vůli na skříňce řízení, musíte to udělat v některé z krajních poloh natočení kol. S tím, že v přímém směru jakási vůle zůstane, se musíte smířit; pokud je příliš velká, musíte hřeben s pastorkem vyměnit.
Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
ondrej.weigel@cpress.cz
Vloženo: 2011-02-18