Stránka 2 z 2

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 18 kvě 2013, 14:23
od Marko
Tak po dlouhém uvažování, zda koupit nové rádio nebo nějakou náhradu, abych si mohl pouštět mp3, jsem koupil FM transmitter. Jenže zásuvka je v Astře tak nešťastně umístěná, že jsem se rozhodl v kastlíku zapojit novou. Zdroj jsem vzal z kabelu, na který byl napojen CD changer, který jsem vyhodil, protože jsem k němu nesehnal šufle na CD. Zdroj napětí jsem vzal z drátu, ve kterém je napětí dokud nevytáhnu klíč ze zapalování.
Z plastové destičky (3 mm) jsem si vyřízl a vytvaroval požadovaný tvar.
01.jpg
Usadil jsem do destičky tlačítkový vypínač, dvě diody, autozásuvku a relé a pozapojoval.
02.jpg
Vypínač slouží pro vypnutí zásuvky a spodní dioda pro indikaci vyp/zap zásuvky.
04.jpg
Horní dioda mi slouží k indikaci rozsvícených světel. Chtěl jsem jinou barvu než zelenou, ale tu jsem v tomto typu diody nesehnal. Tak až bude, tak jí vyměním za jinou barvu, aby se mi tam nemotaly dvě stejně barevné diody.

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 20 kvě 2013, 09:16
od Radoš 92
Like 8)

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 21 kvě 2013, 21:07
od Marko
Tak jsem dneska dokoupil dvoubarevnou diodu (červená/zelená), dva rezistory (640 ohmů), autorelé a bzučák a zapojil jsem si indikaci rozsvícených světel, tak, aby když zapnu klíček na poslední pozici a nastartuju, tak se zozsvítí dioda červeně a bzučák mi oznámí, abych si zapnul světla. Když je zapnu, bzučák vypne a dioda se rozvítí zeleně. Vyšlo mě to na 130 kaček.
Pouze jsem špatně zvolil přívod napětí, protože jsem si to pořádně neproměřil, a když vypnu motor, tak se dioda rozsvítí červěně a začne pípat bzučák, dokud nevytáhnu klíč ze zapalování. Teď z hlavy nevím jistě, ale dal by se asi použít přívod na původní zásuvku (zapalovač). Ten myslím funguje pouze na poslední poloze klíče a při nastartovaném motoru. Zítra ještě vyzkouším.
Nebo má někdo lepší typ, kde vzít šťávu tak, aby po vypnutí motoru neřval bzučák, aniž bych musel vytáhnout klíč ze zapalování?

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 22 kvě 2013, 18:56
od Marko
Všem elektronikům se omlouvám za neprofesionálně nakreslené schéma, ale třeba se to někomu bude hodit.
https://www.astra-g.cz/forum/download/f ... e82156c686
Jinak přívod pro diodu a zásuvku jsem zvolil stejný, nepočítám s větším odběrem. Je to pouze pro FM transmitter. Dále, relé tam taky nemusí být, původně jsem to vymýšlel trošku jinak, tak jsem ho tam už zapojil.

U zapojení pro indikaci rozsvícených světel jsem zdroj pro diodu a bzučák vzal nakonec z původní autozásuvky. Ta zapíná na posledním stupni zapalování a vypíná při vypnutí motoru, takže se bzučák vypne, aniž bych musel vytáhnout klíč ze zapalování.

Jinak kdyby mi někdo mohl poradit, kde vzít šťávu až po nastartování motoru???

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 22 kvě 2013, 18:57
od langdon2
rele pal. cerpadla napriklad. :) najdes ho v motorovom priestore.

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 22 kvě 2013, 19:02
od Marko
v motoru mě nenapadlo hledat....
díky...

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 23 kvě 2013, 18:59
od Marko
Takže úspěšně zapojeno na relé pal. čerpadla. Funguje to přesně tak jak jsem si to představoval. Řve to až po nastartování...

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 24 kvě 2013, 17:42
od Marko
A zde výsledek...
- při vypnutých světlech po nastartování (+ bzučák):
https://www.astra-g.cz/forum/download/f ... b665592804
- při zapnutých světlech
https://www.astra-g.cz/forum/download/f ... b665592804

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 27 úno 2015, 05:15
od kratales

Kód: Vybrat vše

Jen na jednom boku je takovej větší škrábanec. 
A bude i na druhým, pokud mi budeš parkovat na mém vyhrazeném místě :lol:

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 27 úno 2015, 06:48
od Marko
No, místo je to moje. Co se týče škrábanců, tak bacha na mě :o :?: :|

Re: Marko-Caravan Z16XEP 1.6 Twinport

Napsal: 27 úno 2015, 14:44
od Marko
Signalizace rozsvícených světlometů

V mém autě není žádná signalizace rozsvícených světlometů a automatům nevěřím, vytvořil jsem si proto signalizaci viz níže.

Schéma:
schema.png
Činnost:
Po nastartování motoru se rozsvítí červená LED a pokud se do cca 20 s nerozsvítí světla, aktivuje se zvukové upozornění (pípání). Po zapnutí světel se rozsvítí zelená LED (červená samozřejmě zhasne) a pípání ustane. Pokud se za chodu motoru světla zhasnou, rozsvítí se červená led a pípání se aktivuje ihned.

Popis:
Vstup 12V U1 je přiveden od relé palivového čerpadla (v prostoru motoru) a kostru (GND) U2 je možné napojit kdekoliv. Na svorky U3 a U4 přivedeme výstupy z autorelé (dá se koupit v elektru za pár korun). Jeden kontakt cívky relé mám napojen na spínač potkávacích světel a druhý kontakt na kostru (GND). Na svorkách U5 a U6 mám připojený mini-tlačítkový vypínač, kterým lze v případě potřeby vypnout zvukovou signalizaci. Vizuální signalizace zůstává stále aktivní. Na svorky U7 a U8 je připojen pípák na 12V. Pozor, NE reproduktor. Pro reproduktor se musí schéma dále rozšířit o další časovač NE555, což je zbytečné.
Kondenzátor C1, C2, C3 a stabilizátor IO1 zajišťují stabilizaci napětí, resp. nepřekročení 12V. R1 a T1 je "ochrana" proti proražení IO2. Kombinace IO2, C4, R2, R3 a T2 je časové nastavení aktivaci zvukové signalizace. Pokud změním hodnotu R2, prodloužím nebo zkrátím čas pro aktivaci zvukového signálu. R2 lze nahradit např. trimrem 1M, kterým lze čas regulovat dle potřeby. Dle mého názoru je R2 300k ideální. Kombinace IO3, D1, R7, C5, R8, T5 a C7 je zapojení pro pípák, aby pípal a ne pouze stále pískal - stálé pískání není nic příjemného pro uši. T3, T4, T6, R4, R5 a R9 ovládají (spínají dle potřeby obě signalizace). LED1 je dvoubarevná (red/green se společnou katodou). R10 a R11 jsou ochranné rezistory pro LED1.

Tuto signalizaci používám již déle než rok a není s ní žádný problém. Signalizaci jsem umístil pod krytku pod popelníkem, kde je i lehce tlumený zvuk pípáku, který upozorní na zhasnutá světla a určitě ho nelze přeslechnout.

Vzhledem k tomu, že nelze přikládat soubory ve formátu PDF, případným zájemcům můžu zaslat e-mailem schéma, návrh desky s plošnými spoji a osazení. Velikost desky je 40 x 80 mm.