Mýty o bodovém systému

Co se jinam nehodí pište sem
Odpovědět
Uživatelský avatar
zviratko
Příspěvky: 515
Registrován: 03 pro 2007, 15:39
Bydliště: Gold Prag
Kontaktovat uživatele:

Mýty o bodovém systému

Příspěvek od zviratko » 16 led 2008, 18:33

Doufejme ale, že to není případ řidičů. Aspoň ne čtenářů Automixu. Proto se tentokrát podíváme na několik pochybných bájí o bodovém systému, které mezi námi občas kolují. I pravda se totiž někdy může hodit. Hlavně pak tam, kde neznalost neomlouvá!

Mýtus č. 1: Body se nesčítají!

Že se body nesčítají? Na tenhle mýtus už doplatilo hodně řidičů, a to hlavně tam, kde jsou instalovány automatické systémy pro měření rychlosti. Pražská Jižní spojka a především tunely Strahovský a Mrázovka jsou toho každodenním příkladem.
Spousta řidičů, kteří se "vybodovali" právě na překračování rychlosti, jezdili tuto trasu.

A pak jim stačila jediná cesta do Korunní (ulice, kde sídlí pražská Městská policie) a nad jejich řidičákem se začaly zlověstně sbíhat mraky.
reklama
Ale to oni ještě netušili a často po jednání se strážníkem naopak odcházeli domů s dobrým pocitem, že za svých deset přestupků zaplatili pokutu jen 1000 Kč.
Jaký pak asi musel být jejich údiv, když jim záhy z magistrátu přišla výzva, aby do pěti dnů odevzdali řidičák, protože dosáhli dvanácti bodů.

Pravda je totiž taková, že body se až na jedinou výjimku vždycky sčítají. Nesčítají se pouze pokuty za přestupky, které jsou projednávány v takzvaném společném řízení. V tomhle případě se vždycky uloží jediná pokuta, která platí pro nejzávažnější přestupek.

Pro body to ale neplatí. U nich je to přesně obráceně - víc bodovaných přestupků znamená víc bodů.
Deset jízd rychlostí 74 km/h na sedmdesátce tedy sice znamená ve společném blokovém řízení jenom jednu tisícovku, ale zápis do bodového konta činí desetkrát dva body. Matematikou bodového systému je na konci téhle početní operace číslo 12. Odsud vlastně pochází i další známá báje - ta o utajených bodech. Ale upřímně řečeno, pokud se mnou bylo jednáno o přestupku, musím logicky předpokládat, že za to mohu dostat i nějaký ten bod.

A když už jsme řekli, že přeci jen existuje jedna výjimka, kdy se body opravdu nesčítají, tak se o ní taky zmiňme. Body se nesčítají jen tehdy, když je víc přestupků spácháno jediným jednáním (slovy zákona "jedním skutkem"). Jde třeba o případ, kdy řidič nedá přednost a způsobí při tom nehodu, při které je jiný těžce zraněn. Pak totiž dostane jen 7 bodů za těžkou újmu na zdraví a už ne 4 body za nedání přednosti v jízdě.
Mýtus č. 2: Za alkohol jen 6 bodů?!?

Řidiči se často bojí bodů a přitom si neuvědomí, že o řidičák je může připravit i něco jiného. Konkrétně jde o zákaz činnosti, který se často ukládá na základě principu jednou a dost, tedy bez sebemenšího předchozího varování. Zákaz řízení může dostat i ten, kdo dosud nemá jediný zaznamenaný bod. Od zavedení bodového systému totiž platí, že úřad zákaz činnosti buď uložit nemůže, nebo naopak musí.

Jestli si myslíte, že opilcům a jim podobným za volantem to patří, pak určitě nebudeme v rozporu. Jenže není alkohol, jako alkohol. Řidič, který bude mít jen "zbytkáč" (tj. zbytkový alkohol) do 0,3 promile, sice "utrží" pouhé 3 body, ale i tak vždycky dostane nejmíň půlroční distanc. A to už mu pak na třech ušetřených bodech asi moc nesejde.

Nejmíň rok si auto nezařídí ani ten, kdo "z opatrnosti" (nebo možná opět pod vlivem nějaké té hospodské báchorky) odmítne dechovou zkoušku nebo lékařské vyšetření.

Jenže princip jednou a dost zdaleka neplatí jen na alkohol. A tak třeba za nerespektování zákazu předjíždění je nejméně půlroční zákaz řízení, za řízení auta bez "espézetky" jakbysmet, stejně jako za řízení bez platného posudku o zdravotní způsobilosti nebo osvědčení o profesní způsobilosti řidiče profesionála. U těchto dokladů přitom stačí, aby byly propadlé třeba i jen o jediný den. Zákon je u zákazů činnosti prostě občas i neúměrně přísný.

V (často populistických) diskuzích o přísnosti bodového systému se na to často zapomíná. A že nás na to nikdo neupozornil? Nemusel. Neznalost přece neomlouvá!

Okamžitý zákaz činnosti přitom postihne třeba i toho, kdo výrazně překročí rychlost. K tomu stačí hnát si to rychlostí 180 km/h na dálnici nebo 90 km/h po obci. Za to je totiž nejen 5 bodů, ale i zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku.
Naštěstí už se zákaz činnosti neukládá za nedovolené zastavení na parkovišti vyhrazeném pro invalidu. Ještěže máme toho Jardu Jágra....
Tuning & Zubehor zum Eshop http://www.vwaudishop.cz

Obrázek

8) 8) 21.23.8.2009 VW Golf meeting Podroužek 2009 :lol: :lol:

Reklama
 

Uživatelský avatar
zviratko
Příspěvky: 515
Registrován: 03 pro 2007, 15:39
Bydliště: Gold Prag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zviratko » 16 led 2008, 18:35

Mýty o bodovém systému II
(16. 01. 2008 00:00)

Už víte, že svět chce být klamán! A že za to často platí veliké peníze.

Čtěte také: Mýty o bodovém systému I

Stále doufáme, že to není případ čtenářů Automixu. Už jsme psali o tom, že body se sčítají! A že na to doplatilo už mnoho řidičů jezdících rychle třeba po pražské Jižní spojce nebo Strahovským tunelem a navazující Mrázovkou, kde je hlídají kamery a radary. Psali jsme také o alkoholu nebo o vysoké rychlosti. Teď pokračujeme

Mýtus č. 3: Body mi přidělil policista

Tak mi přidělili body! Ale kdo to vlastně byl?
Určitě ne policista, ale ani strážník obecní policie! Ti nám tak maximálně mohou uložit blokovou pokutu, a to ještě jen v případě, kdy k jejímu zaplacení budeme svolní. Body nám přidělit nemůžou. Tuhle pravomoc zákon svěřuje úředníkům obcí s rozšířenou působností.

Je dobré to vědět i pro případ, že byste si chtěli zjistit aktuální stav vašeho bodového konta.
Ale ani úředníky (doufám) neusmlouváte. Body jsou stanoveny pevně, bez jakéhokoli rozpětí, a úředník je zaznamenává na základě oznámení o tom, že přestupek byl s řidičem projednán. Zaznamenané body se vedou v registru řidičů.

A ono to má vlastně ještě jeden důsledek. Ani policista, ani strážník, kteří nás pokutují, nás nemusí upozorňovat, že to bude i za nějaký ten bodík.

Mýtus č. 4: Bojme se ztráty bodů!

Tady už jde jenom o malou hru se slovíčky. Vlastně už to vyplynulo z povídání o dalších mýtech. Každý, kdo se bojí ztráty bodů, se opravdu stresuje zbytečně.

Ztráta bodů v našich podmínkách totiž může jedině potěšit. Hříšníkům se u nás za porušení pravidel body neodečítají, ale přičítají. Proto je ideální stav bodového konta nula, fatální dvanáct.

Kdo se i přesto chce bát, ať se bojí bodového systému. Ale radši se v provozu bojme lidské nedokonalosti, tedy i vlastní, protože právě ona, ať se nám to líbí nebo ne, stojí za většinou skutečných malérů.

Mýtus č. 5: Na policajty a cizince je bodový systém krátký!

Policisté a cizinci se mají! Body jim nehrozí! Tak to je další mýtus, přiživený tentokrát zase hrou se slovíčky a navíc jedním "právním stanoviskem".
Pokud vám někdo bude tvrdit, že hřešícímu policistovi se body nezaznamenávají, a přitom v tom nebude nějaká levota, nevěřte mu.

Policista sice porušením pravidel provozu nepáchá "přestupek", ale "jednání, které má znaky přestupku". Žádný rozumný soudce ale jistě nezpochybní, že i policistovi se můžou body za "jakoby" přestupek zaznamenat.

A jak je to s cizinci? Není na ně zákon krátký? Upřímně řečeno, někdy možná ano, ale ne zas o moc kratší, než na naše krajany. Pokud cizinci přijdou k nějakému bodu, zaznamená se jim jako komukoli jinému.

Rozdíl je jen v tom, který úřad body zaznamená. U řidičů, kteří v Česku nebydlí, to bude úřad, v jehož obvodu poprvé spáchají bodovaný přestupek. A to už si registr řidičů ohlídá. Potvrzují to i nejnovější statistiky. Každý desátý vybodovaný řidič je cizinec.


Autor: Jan Kněžínek
Tuning & Zubehor zum Eshop http://www.vwaudishop.cz

Obrázek

8) 8) 21.23.8.2009 VW Golf meeting Podroužek 2009 :lol: :lol:

Luky
Příspěvky: 1556
Registrován: 14 úno 2006, 15:48
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luky » 17 led 2008, 11:03

Tak s necim se souhlasit da, s necim min, ale je to zajimavy shrnuti.
Co se ale tyce vybodovanejch ridicu na Jizni spojce nebo v tunelech, tak tam se muze vybodovat jenom idiot a zaslouzi si to. Prece neni problem na tech par set metru zpomalit.
Btw Jestli se chcete pobavit navrhama komise na zlepseni dopravniho buzersystemu, tak se mrknete na http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2008011601
--- Astra G '98 1.4 16V ---

AstraDTI
Příspěvky: 1944
Registrován: 25 čer 2006, 22:48

Příspěvek od AstraDTI » 17 led 2008, 16:24

Luky, nemas predstavu zda je v Praze nulova tolerance, nebo davaj tech obligatnich 10 procent? Me teda zatim nic neprislo, ale oni si to muzou parchanti schovavat a prekvapit me najednou :roll: Jak dlouho jim tak cca trva nez zareagujou na prestupek zaznamenanej automatem? Tak 3 mesice, nebo vic? Maj na to tusim 1 rok, ale to doufam jen ve vyjimecnejch pripadech.

Luky
Příspěvky: 1556
Registrován: 14 úno 2006, 15:48
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luky » 17 led 2008, 16:32

Jelikoz uz jsem schytal 2 body, tak vim, ze na 50 je tolerance 10km/h. Me zmerili 60,3, tak mi to rikal ten polda, ze mam pech, ze byt to o 0,4 min, tak jim to neprijde.
Na spojce, kde je 80 to nevim, ale kdyz pojedes o tech 10 vic, tak no problem :wink:
--- Astra G '98 1.4 16V ---

AstraDTI
Příspěvky: 1944
Registrován: 25 čer 2006, 22:48

Příspěvek od AstraDTI » 17 led 2008, 16:37

No tak to se mi ulevilo ... nejakej ten kilometrik za hodinu clovek tezko uhlida :?

Odpovědět