Stránka 3 z 4

Napsal: 04 říj 2008, 00:36
od tappaja
Milouš píše:
tappaja píše:Mno, ja se chystam udelat tohle, obrazek jsem nekde vygoogloval....
No a na co tam je to relátko? Myslím, že spíš na škodu. Typ neznáme, kdoví, při jakém napětí sepne, třeba někde kolem 7V. Při 12V musí být jistota, že je seplé. Ty dvě obyč. usměrňovací diody tam taky asi nemusí být, ale nejsou na škodu. Zbývá ten dělič, nějak tak bych si to představoval, možná bych to udělal trochu jinak. To relé mi ale nejde na rozum.
Relatko nahrazuje samotny vinuti toho egr. Neboj se, ze nebude jistota, ze je nebo neni seply, jde tam proste 12V. Pohledej si to na tech strankach, tohle zapojeni je pro motor X16XEL, jeste sem tam nasel tohle:

Obrázek

to byla prvni verze, ale hazelo to prave chybu, ze nebylo zapojeny vinuti, tak pridal rele

Napsal: 04 říj 2008, 08:02
od Arwy
Nechcem tu zbytočne mudrovať, ale činnosť EGR ventilu sledujem počas jazdy cez diagnostiku. Z doterajších pozorovaní viem, že EGR ventil sa stáva aktívnym až po dosiahnutí určitej teploty chladiacej kvapaliny. Tak isto som prišiel na to, že hodnota spätného hlásenia pri rovnakom otvorení (zatvorení) ventilu do RJ motora sa zo zvyšujúcou teplotou motora mení (neviem však či je to normálne, v aute mám pôvodný EGR po 75 000 km, alebo je to dôsledok opotrebovania – pridierania, ale RJ motora to nevyhodnocuje ako chybu). Tak isto viem, že po zaslepení funkčného EGR s ihlou ktorá sa zasúva dnu na X16XEL sa po dosiahnutí prev. teploty rozsvieti kontrolka motora (tento jav tu popisuje aj kolega) aj napriek tomu že ventil je funkčný a pohybu ihly nič nebráni. To znamená, že buď sú pre správnu funkciu EGR potrebné tlakové zmeny (podtlak na strane sania alebo pretlak od výfuku) v samotnom ventile, alebo RJ motora ešte nejakým iným spôsobom kontroluje jeho činnosť (napríklad po otvorení EGR dochádza k zníženiu podtlaku v saní). Tak isto nie je pravda že EGR pracuje len pri ustálenej jazde - otáčkach. Po jeho aktivácií pracuje v celom spektre otáčok podľa charakteristiky uloženej v pamäti RJ. Ak má niekto záujem sa tým podrobnejšie zapodievať môžem poskytnúť nahraté videá s live hodnotami, alebo nahrať nové s požadovanými dátami. Každopádne si myslím že zásah do zaslepenia EGR by si vyžadoval aj zmenu softvéru RJ motora.
Ak by sa aj podarilo oklamať RJ, je potom otázne aký dopad bude mať dlhodobá zmena zloženia zmesi vo valci na ostatné časti motora (ventily, lambda sondy, katalyzátor) a či sa to v konečnom dôsledku vlastne finančne oplatí.

Napsal: 04 říj 2008, 08:22
od spermin
spíše bych řekl, že vyhodnocuje hlášení lamby, která hlídá kyslík ve spalinách. :wink:

Napsal: 04 říj 2008, 09:00
od Arwy
Je to možné, chcelo by to načítať aký chybový kód sa uloží po zaslepení EGR. Keď som to skúšal na X16XEL, tak som diagnostiku ešte nemal a teraz na Z14XE je EGR s ihlou vysúvajúcou sa von a na to nemám podložku. Každopádne sa ani myšlienkou zaslepenia nezaoberám.

Napsal: 04 říj 2008, 09:19
od tappaja
S hlidanim EGR pres lambdu jsem si to myslel taky, ale bylo mi vysvetleno, ze je to skutecne zmenou tlaku v sani...

Napsal: 04 říj 2008, 20:47
od Milouš
Arwy píše:..... Ak má niekto záujem sa tým podrobnejšie zapodievať môžem poskytnúť nahraté videá s live hodnotami, alebo nahrať nové s požadovanými dátami...
To Arwy:
Pokud bych mohl poprosit a je-li to možné, zajímalo by mě:
1) Jakou hodnotu dává EGR (myslím napětí toho čidla, ne požadavek) při zavřeném stavu EGR. Nebo pokud máš informaci, v jakém rozsahu napětí se při uzavřeném stavu má signál vyskytovat.
2) Dá se zjistit, zda rozezná ŘJ, že je spálené vinutí solenoidu? To by se musel jeden z krajních pinů A, E nějak přerušit, pak to zkusit spustit a jestli to hodí chybu nebo ne.
3) Jaký je vlastně odpor toho potenciometru v zavřeném stavu mezi piny BC, CD a BD?
Sleduji tím následující. Nechci oblbovat ŘJ zaslepováním a současně rozchodit EGR tak, aby dával zpětnou vazbu o svoji funkci. Protože mám EGR téměř KO a protože je asi KO i ten potenciometr (čidlo), chtěl bych sdělit řídící jednotce, že se EGR porouchal v tom smyslu, že neotevírá, nic víc. Takže bych odporovým děličem zapojeným mezi piny B-C-D nastavil napětí, které jinak čidlo vrací v uzavřeném stavu EGR a vlastní solenoid bych odpojil. Ten dělič proto, že nemám jistotu, že ten potenciometr je v pořádku, podle měření ne. Dával mi odpor mezi piny BC 2.4kOhm, CD 1.7kOhm, BD 2.5kOhm. To je patrně nesmysl, protože bych čekal BC+CD=BD. Pokud by ŘJ měla problém s tím, že není zapojen solenoid, tak bych tam EGR nechal nebo ho nahradil odporem, píše se, že má 10 Ohm, já jsem naměřil méně, ale to je jedno.
Mám teda Z16XE, ale snad to bude stejné.

Napsal: 04 říj 2008, 21:45
od tappaja
Zitra ti ty hodnoty omerim, mam jeden starej v aute, zacala se mi rozsvecet kontrolka, myslel sem ze je vadnej, koupil novej a rozsvecuje se dal. Starej nemel vubec zapekly to soupatko, vinuti je OK, po pripojeni 12V cvaka v pohode, myslel jsem, ze je KO ta draha potenciometru, ale podle me jsou prave jen ty dva stavy, otevreno-zavreno.

Napsal: 05 říj 2008, 11:35
od Arwy
Nejaké údaje som písal už v tonto vlákne: https://www.astra-g.cz/forum/viewtopic.p ... ht=#145529 .
1) Pri uzatvorenom ventile je úroveň napätia spätného signálu 1,27 volta. Pri zohriatom motore to niekedy ukazuje aj 1,35 V. Hodnotu odporu diagnostika neukazuje, musel by som to zmerať merákom
2) Podľa chybových kódov spojených s EGR si myslím že to nerozozná. RJ kontroluje funkciu ventilu cez spätnú väzbu. Cievka je stále napájaná rez relé a RJ ju uzemňuje. Ale určite by to chcelo vyskúšať.
3) Ten odpor som chcel zmerať, ale bez demontáže ventilu je tam málo miesta, respektíve nie je dobre vidieť na kontakty. Malo by to byť tak ako píšeš.
Inak ak chceš RJ len oznámiť že ventil je pokazený v uzavretej polohe, tak to ho môžeš rovno odpojiť. Pri každej indikovanej závade EGR, riadiaca jednotka vypína EGR z činnosti. Ale bude svietiť kontrolka a ak dôjde k nejakej inej závade nebudeš vlastne o tom informovaný.

Napsal: 05 říj 2008, 18:52
od tappaja
Takze mam tady na stole pred sebou EGR, kterej jsem myslel, ze je KO. Ale vypada ze je v pohode, protoze se mi chyba P1405 objevuje nadale.

Odpor civky je 8,3ohmu
Celkovy odpor toho vnitrniho potenciometru je 4,5k
Na jezdci je cca 4,2kohm a pri zasouvani jehly to klesa na 460ohmu.

Na diagnostice je to videt, pri zasouvani jehly to leze nahoru v % a V.

Neni mi teda jasna jedna vec, je to civka s nejakou vratnou pruzinou, privedu na ni 12V, cvakne a jehla se cela zasune, tak proc je tam ta docela jemna indikace?

Obrázek

Napsal: 05 říj 2008, 21:03
od Milouš
Arwy píše: Inak ak chceš RJ len oznámiť že ventil je pokazený v uzavretej polohe, tak to ho môžeš rovno odpojiť. Pri každej indikovanej závade EGR, riadiaca jednotka vypína EGR z činnosti. Ale bude svietiť kontrolka a ak dôjde k nejakej inej závade nebudeš vlastne o tom informovaný.
To mě taky napadlo, že by vytažení konektoru bylo řešení, možná lepší než zaslepování. Akorát nevím, jak se chová ten pin C, kterej je jinak na jezdci potenciometru. Když bych mu přidělil napětí odporovým děličem, tak není co řešit, bude tam pořád např. těch 1.27V. Ale jak se bude chovat pin C zakončený nekonečně velkou impedancí? Jsou 4 možnosti:
1) K tomuto vstupu řídící jednotky je připojen odpor k referenční +5V,
2) DTTO, ale k referenční 0V,
3) nebude tam žádný odpor a na volném drátu se bude indukovat ledacjaké napětí a pokud nebude vstup chráněn ani proti přepětí, tak i mimo rozsah 0-5V a to na obě strany,
4) je to ještě jinak...
Takže z toho důvodu, že si nedokážu odpovědět na výše uvedenou otázku, bych volil ten dělič. Druhá moje obava je, jak jsem již psal, aby ŘJ nepoznala, že je odpojený taky ten solenoid. A aby se nestalo, že vypojením EGR od konektoru dojde k nouzovému režimu. To, že bude svítit kontrolka emisí, je mi jasné. Na druhé straně se domnívám, že je to pořád lepší, než sdělit řídící jednotce, že EGR funguje v pořádku a oblbnout ji záslepkou. ŘJ dostává signál z EGR, že je otevřený, ale ty splodiny do sání nejdou. Na to asi taky přijde (viz diskuse, jestli z lambda sondy nebo podtlaku), ale o co jednodušší je jí sdělit, že EGR je KO a že se žádnýma splodinama v sání nemůže počítat. Taky si říkám, co lidí to zaslepuje a nedá se předpokládat, že jsou to všichni blbci. Kdyby vytažení konektoru bylo řešením, tak proč už by na to někdo nepřišel. Že by kvůli tý kontrolce?

Napsal: 05 říj 2008, 21:12
od Milouš
tappaja píše: Neni mi teda jasna jedna vec, je to civka s nejakou vratnou pruzinou, privedu na ni 12V, cvakne a jehla se cela zasune, tak proc je tam ta docela jemna indikace?
Jemnou indikací myslíš ten potenciometr? Protože to není dvoustavová záležitost, na tom solenoidu může být různé napětí a ta jehla by měla mít polohu odpovídající právě podle toho napětí. Ten můj EGR se odlepil někde kolem 4V a asi od 8V už byl zcela otevřen. V rozsahu těchto napětí jehla vyjížděla spojitě.

Napsal: 07 říj 2008, 08:41
od Arwy
Podľa neznačkovej servisnej príručky by mal byť odpor:
cievky ventilu 4 až 10 ohmov
potenciometra 3000 až 5000 ohmov

Osobne si myslím, že v konečnom dôsledku je jedno, či bude na konektor pripojený napäťový delič a nejaká náhrada cievky, alebo či bude konektor odpojený. Oba prípady budú pre RJ znamenať vytvorenie chybového hlásenia a RJ bude reagovať na oba stavy rovnako. Rozsvieti sa kontrolka a EGR sa vypne z činnosti. To či motor prejde do múdzového stavu neviem. Mám pocit že na X16XEL sa len rozvietila kontrolka, ale auto išlo normálne. Nemal som pocit zníženého výkonu. Zaslepovanie EGR sa robilo naozaj preto aby nesvietila kontrolka na rozdiel od odpojenia konektora. Staršie modeli majú len jednu kontrolku pre emisie a aj pre motor a stále svietiaca kontrolka nie je žiadna výhra.
Pri prípadnej výrobe nejakej náhrady za EGR bude treba zistiť aj to, ako je ovládaná samotná cievka ventilu. Je to spôsobom plynulej regulácie napätia, alebo je riadená pulzne?

Napsal: 07 říj 2008, 08:55
od Arwy
tappaja píše:Takze mam tady na stole pred sebou EGR, kterej jsem myslel, ze je KO. Ale vypada ze je v pohode, protoze se mi chyba P1405 objevuje nadale.
Skúšal si už premerať káble k EGR od RJ motora, ako sme sa o tom bavili v inom vlákne?

Napsal: 07 říj 2008, 13:00
od tappaja
Kabely jsem jeste nemeril, kazdopadne se na to zamerim, taky me to napadlo.

Jinak jsem trosku na vazkach, kontroloval jsem a odpojil dva takovy velky konektory od krabicky, ktera je na bloku motoru, podle tohodle obrazku je to RJ motoru, pod cislem 4.

Obrázek

celou dobu jsem si myslel, ze jednotka je dole na podbehu predniho kola, na ridicove strane. Vi nekdo, co je to zac? Moc by mi to pomohlo, protoze ta tam po "peclivy" oprave bouracky tak nejak visi a ma pochroumanej konektor.

Jinak jsem kontroloval:
cidlo teploty nasavaneho vzduchu, vse OK
cidlo teploty chladici kapaliny, taky OK, po odpojeni se rozbehl vetrak.
ventil odvetravani palivove nadrze, taky OK, v klidu nepruchozi, po privedeni 12V v nem LEHCE cvaklo, skoro neslysne a dal se profouknout. Hadice taky pruchozi.
Pak jsem zkousel jak cvaka namontovanej EGR, ale ten zvuk mi prisel uplne jinej, nez slychavam pri stazenym okynku a o kterym jsem si myslel, ze patri k tomu ventilu odvetravani. Takze to bude zrejme nejaky rele.

Napsal: 07 říj 2008, 13:16
od tappaja
Arwy píše: Jemnou indikací myslíš ten potenciometr? Protože to není dvoustavová záležitost, na tom solenoidu může být různé napětí a ta jehla by měla mít polohu odpovídající právě podle toho napětí. Ten můj EGR se odlepil někde kolem 4V a asi od 8V už byl zcela otevřen. V rozsahu těchto napětí jehla vyjížděla spojitě.
No me prislo, ze pokud je tam nejaky jadro, vtahujici se do civky proti odporu nejaky pruzinky, tak mi to presny moc neprijde, ale mozna se mylim. Kazda ta pruzinka muze mit jiny napeti, nehlede o jeji pripadny unave. Takze kazdej ventil muze mit pri 5V uplne jiny otevreni, tim padem jinou hodnotu na tom potaku. Zitra si pojedu pro soucastky a zkusim to udelat, uvidime.

Asi vyvedu draty z napajeni ty civky a reknu ti presne, jaky napeti se tam objevuje.