Opel Zafira – Sedmimístný vůz má své slabiny

Opel Zafira přišel v roce 1999 s tak propracovaným řešením vnitřního prostoru, že na to mnoho konkurentů dodnes nenašlo odpověď. Lidé mu jsou pro jeho praktičnost ochotni odpustit i drobné vrtochy, jimiž na sebe také upozorňuje.
Opel Zafira je téměř o dvacet centimetrů kratší, než třeba Škoda Octavia a
přesto uveze až sedm cestujících. Tomu se říká dobré využití obestavěného
prostoru.

Na první pohled je zafira kombíkem s vyšší stavbou karosérie, který má dvě
sedačky vpředu a tři vzadu. Systém FLEX 7 totiž zůstává vašemu zraku většinou
skryt. Až v případě potřeba povstanou ze dna zavazadelníku další dvě místa, jenž
tvoří třetí řadu. Podobný systém již v minulosti používala některá velká kombi,
v nich však šlo pouze o místa nouzová. Dvě nepříliš vzrostlé osoby zde seděly
opačně – zády po směru jízdy. V zafiře sedí normálně, pouze jim život trochu
komplikuje obtížnější přístup přes sklopená zadní sedadla. Obě dvě zadní místa
nejsou spojena v lavici, ale lze je vyklápět samostatně. Takže zafira je vůz
pěti, šesti či sedmimístný. Oceněníhodná je lehkost, s jakou lze se zadními
místy manipulovat. Žádné zadrhávání, na které jsme zvyklí od sklopných a
vyjímatelných sedaček velkých MPV.

Opel Zafira je blízce techniky příbuzná druhé generaci modelu Astra. S ní má
společné motory, převodovky i většinu dílů podvozku. S motory to zezačátku
nebyla žádná sláva. Zájemce si v prvním roce produkce mohl vybírat pouze ze dvou
zážehových (1,6 a 1,8 litru) a jednoho slaboučkého vznětového 2,0 DI. Výkon 60
kW byl opravdu příliš málo na tak velký vůz, ani šestnáctiventilová technika a
pohon rozvodového mechanismu bezúdržbovým řetězem nemohou přesvědčit člověka ke
koupi. Hned o rok později byl vystřídán výkonnější verzí s vyšším plnicím tlakem
a mezichladičem – 2,0 DTI 16V (74 kW). Ta již stačí na rodinnou jízdu. Přesto
nejlepší volbou je větší motor (ale konstrukčně velmi podobný) 2,2 DTI 16V (92
kW), jenž však přišel až v roce 2002. Tyto Opelovy nové diesely nejsou špatné,
přímé vstřikování radiálním čerpadlem jim zajišťuje úspornost a přitom se ještě
obešly bez Common-Railu s jeho choulostivými a velmi drahými vstřikovači. Své
mouchy však také mají. Pokud málo táhnou, mohou za to měřiče hmostnosti vzduchu,
zejména jejich složitější pětipinové verze. Také platí, že opelův diesel nepatří
svoji kvalitou k extratřídě – půl milionu najetých kilometrů bychom od něj
nečekali. To spíš tak do dvou set padesáti by měl jít vůz z domu.

Kdo chce mít jistotu bezprobémového provozu, měl by zvolit některý ze zážehových
motorů. Jen pozor na to, že v prvním roce výroby předepisoval Opel výměnu
rozvodových řemenů včetně kladek atd. již po 60 tisících najetých km, což značně
prodražuje provoz. Hledejte proto mladší vozy, jsou celkově vychytanější,
například již u nich nevržou sedačky.

Astra G a s ní i zafira byly jedny z prvních vozů, vybavené elektrickým
posilovačem řízení. Ten však v městském provozu spotřebuje hodně energie a tak
dost zatěžuje alternátor. Zdroj proudu klidně již v 60 tisících km úplně
zkolabuje a budete mít štěstí, pokud jej někdo dokáže zrepasovat. U kupovaného
vozu proto určitě změřte dobíjení. Pokud vám chvílemi přestává pracovat
posilovač řízení, tak příčina není v něm, ale právě v selhávajícím alternátoru a
poklesu napětí v palubní síti. Pokud ručičky přístrojů spadnou na nulu a
kontrolky na vás začnou svítit jako barevná hudba, jeďte rovnou do nejbližšího
servisu a nevypínejte motor, již byste znova nenastartovali.

Další překvapení vám dokáží nachystat zadní tlumiče pérování. Kdo by to čekal,
že také klidně po 60 tisících najetých km začnou téct. Ani poslední díl výfuku
nevydrží tak dlouho, jak by člověk od moderního auta čekal.

HODNOCENÍ

SPOLEHLIVOST nízká
TECHNICKÁ ÚROVEŇ vysoká
CENY OJETIN průměrné
PROVOZNÍ NÁKLADY průměrné
SERVIS středně dostupný, středně drahý

PLUSY
+ vnitřní prostor
+ sedmimístné uspořádání
+ propracované sklápění třetí řady sedaček do podlahy
+ solidní komfort
+ živé a úsporné zážehové motory
+ pružný turbodiesel 2,2 DTI
+ snadné manévrování díky elektrickému posilovači řízení

MÍNUSY
– nedostatečná nabídka motorů v prvním roce výroby
– krátké intervaly pro výměnu rozvodových řemenů (první rok výroby)
– velmi omezená dynamika verze 2,0 DI (60 kW)
– rezervy v dílenském zpracování
– nepříliš přesné ani snadné řazení

CHARAKTERISTIKA
Karosérie Velkoprostorový automobil
Motory Zážehové řadové čtyřválce 1,6i 16V (74 kW), 1,8i 16V (85 či
92 kW), 2,2i 16V (108 kW), 2,0i Turbo 16V (147 kW) Přeplňované vznětové
řadové čtyřválce
2,0 DI 16V (60 kW), 2,0 DTI 16V (74 kW), 2,2 DTI 16V (92
kW)
Pohon Přední kola
Rozměry 4317x1742x1634 mm
Rozvor 2694 mm
Zavazadlový prostor 150 l
Palivová nádrž 58 l
Oficiální prodej v ČR Ano

JAK ŠEL ČAS
1999: Představení modelu s motory 1,6i 16V, 1,8i 16V a nízkotlakým
turbodieselem 2,0 DI 16V.
2000: Motor 2,0 DTI 16V nahrazuje původní DI, výkon motoru 1,8i 16V
zvýšen na 92 kW. ESP v příplatkové výbavě.
2001: Nový zážehový motor 2,2i 16V.
2002: Nové motory 2,2 DTI 16V a zážehový 2,0i 16V Turbo (147 kW) pro
verzi OPC.
2003: Decentní modernizace.

NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY

· předčasně opotřebený alternátor
· hučící kompresor klimatizace
· vyteklé zadní tlumiče
· plastové díly interiéru poškozené slunečním zářením
· vlivem přepětí v palubní síti praskající žárovky předních světlometů
· vadné měřiče hmotnosti vzduchu (diesely)
· prasklý rozvodový řemen (zážehové motory do 2001)
· rychlá koroze výfukového potrubí
· netěsné palivové vedení, úniky nafty kolem vstřikovačů (diesel)
· závady vstřikovacího čerpadla Bosch VP 44 (diesel)
· vysoká spotřeba oleje (diesel)

Doporučený model

1,8i 16V (85 až 92 kW). Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový
rozvod DOHC, elekronické vícebodové vstřikování paliva
Důvody: Pružný motor poskytuje Zafiře překvapivě solidní dynamiku.
Spotřeba paliva není horentní, ale k deseti litrům často vyšplhá. I to se však
vyplatí více, než mít potíže s dieselem.

Nebrat

2,0 Di (60 kW) Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový
rozvod DOHC, přímé vstřikování paliva radiálním čerpadlem.
Důvody: Diesel s tak nízkým výkonem Opel pro vůz nabízel pouze v prvním
roce výroby. Opravdu nemá cenu si takový vůz kupovat. Motor totiž není ani
příliš odolný, šlechtí ho jen rozvody poháněné trvanlivým řetězem.

Článek je z května 2005.

Mohlo by se vám líbit...

komentářů 5

  1. Milos napsal:

    Zdravim mam malej problem po nastartovani opel zafira 2.0 DI 1999 se mi rosviti kontrolka motoru,kdyz ho vipnu a nastartuju tak uz se nerozsviti po startu,nebo kdyz pridam plyn muzete poradit co stim ? Dekuji

    • Tomáš napsal:

      Pokud svítí kontrolka motoru, zajet do servisu, na diagnostice přijdou na to, proč svítila, pak lze špekulovat dále. Takže v první řadě servis. Pokud zrovna nesvítí, bude závada uložena v paměti.

  2. Petr Lamčík napsal:

    Zdravim muzete mi rici nazor na Opel Zafira 2.0 DTI 74KW,najeto 228000,RV:2001 cena 55000 dekuji

  3. Vaclav napsal:

    Zdravim mam problem po nastartovani se mi rozsviti kontrolka na prokluzovani kol a uz nezhasne nekdy zhasne a pak treba zase par dni sviti muzete mi poradit diky za odpoved

    • René Holeš napsal:

      Václave, nechci tě strašit, ale v nejbližší době budeš (stejně jako tomu bylo u mé Zafiry) řešit výměnu (opravu) řídící jednotky. Je to prostě dané do vínku skoro všem OPELům s motorem 1,8i 16V a s náběhem kilometrů kolem 200 tisíc. Nevím odkud jsi, ale tady u nás na Opavsku máme „machra“ který ŘJ umí opravit. Já to mám od něj opravené, později jsem si nechal namontovat i LPG a jezdím bez problémů. Samozřejmě pokud už někdo do jednotky hrabal, tak to po někom opravovat nechce! Cobein

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »