Opel Zafira 1.6 16V (1999)

O tom, že Opel Zafira je extrémně úspěšné auto, není třeba pochybovat. Vyhrálo anketu Auto roku, dosáhlo mnoha úspěchů v dalších soutěžích a především zafira vyhrála na celé čáře u zákazníků. O tom svědčí i velký zájem o automobily v autobazarech.

Opel Zafira zaujal zákazníky především svojí variabilitou.
Mohli bychom dokonce říct, že to byl právě tento automobil, který slovu
variabilita dal tak velký význam. Jeho třetí řada sedadel zasouvatelná do
podlahy byla tehdy naprosté unikum. Zákazníci na takovou novinku slyšeli a vůz
se prodával neuvěřitelným způsobem.

V autobazarech o tento vůz ale je překvapivě nouze. Není to
tím, že by ho nebylo po Evropě dost, ale spíš proto, že hned je vykoupen. Auto
totiž zaujme ještě dnes a jeho nadčasový design má co říct i dalším generacím
lidí.

O voze jako takovém můžeme říct, že je ideální pro rodinu a
jejich náklad. Nevýhodou u vozu pak je malý zavazadelník, pokud je obsazená
i třetí řada sedadel. Podvozek i motory byly co do techniky povedené. Po letech
však už musíme vzít v úvahu několik faktorů. Rodiny jedoucí na dovolenou váží
docela dost a zatížení s sebou nese také zvýšené namáhání náprav.

Totéž můžeme říct i o zátěži většími motory (turbodiesel
nebo 2.2). Náš testovaný vůz měl však pod kapotou šestnáctistovku, která je
lehká a kolové čepy tak byly zcela v pořádku. Lidé tenhle motor mají rádi,
i přes jeho menší výkon. Je totiž výhodnější na povinné ručení a má dobrou
spotřebu.

Opel Zafira
Ačkoli tvary může někomu připomínat MPV jde o klasické kombi
s možností 7 míst. Jeho vniřní prostorová variabilita je úžasná. To dělá
z Opelu Zafira velmi zajímavé auto pro příznivce velkých karoserií.
S benzinovými motory 1.6 sice nejde o velkého rychlíka, ale poslouží
velmi dobře a spotřeba je výborná. Oblíbené jsou zážehové motory 1.8 a
vznětový 2.O DTI. Interier je solidní a v nabídce jsou i vozy s velmi
bohatou vnitřní výbavou. Slabinou bývá elektrická instalace, zejména pak
alternátor a elektrický posilovač řízení. Ostatní díly podléhají běžné
spotřebě. S životností na tom není nejlépe motor 2.0 DI. Není příliš
výkonný a bývá poruchový.
Tomáš Svoboda – manažer Autocentrum ESA

Pavel Janovský, vedoucí nákupu Auto Esa nám k vozu řekl, že
„u zafiry je na podvozku problém asi nejvíc s reznoucím výfukovým potrubím a
kulovými čepy. Ty však se musí posuzovat kus od kusu, protože to dost závisí na
zatěžování vozu.“

U opelu je také třeba upozornit na elektroinstalaci. Ta
bývá slabinou a je tedy třeba vyzkoušet všechna spouštění oken, světla,
blinkry… Velmi rychle se také opotřebí některé plastové díly v interiéru.

Pozor na turbodiesely

Velmi oblíbené jsou mezi lidmi i turbodiesely. Ovšem ty
mají velmi často problémy s kouřivostí. Do 150 000 najetých kilometrů je
automobil ještě jakž-takž v pořádku, nad tuto najetou vzdálenost však už je
neradno jít. Automobil totiž bylo vždy nutno pořádně servisovat a byl hodně
náchylný na hrubé zacházení. Vytáčení studeného motoru mu nedělalo vůbec dobře a
následky pak můžete nést vy.

Kdybychom mohli doporučit jeden motor, tak by to byla
osmnáctistovka s výkonem 92 kW. Tenhle motor je silný, kultivovaný a především
je to „držák“. Problémy s ním ve většině případů nejsou žádné a vydrží velkou
řádku kilometrů jen s pravidelnou údržbou.

Opel Zafira 1.6 16V, najeto 103 431
km, r.v. 1999
Motor R4 16V
Výkon (kW při ot./min) 74/6000
Toč. moment (N.m při ot./min) 150/3600
Max. rychlost (km/h) 176
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,0
Komb. spotřeba (l na 100 km) 7,9
Rozměry (m) 4,32 x 1,74 x 1,63
Obj. zavazadelníku (l) 150
Cena 199 900 Kč

Článek je z května 2007.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »