Opel Astra 2.0 DTI: dost místa, motor průměr

Opel Astra nabízí – hodnoceno pohledem na automobil nižší střední třídy – prostornou karoserii s velkým kufrem. Ke kladům lze přičíst také výborné jízdní vlastnosti, naopak zlepšení by zasloužilo výrobní zpracování. Z redakčního testu dál vyplynulo, že turbodieselový motor nevyčnívá z průměru ani směrem dolů, ani nahoru.
Porovná-li se astra se Škodou Octavií, nabízí německé auto víc místa na zadních
sedadlech, zatímco mladoboleslavský vůz má navrch v ohromném prostoru pro
zavazadla. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské
dopravy (ÚSMD) dává opel svým pasažérům na zadních sedadlech o šest centimetrů
více v prostoru pro kolena. Škoda naopak nabízí větší kufr, kam se vejde o 160
litrů zavazadel více než do astry. Ta je opět měřeno její třídou – uvnitř
poměrně úzká: ve výši loktů zaostává za octavií o tři až čtyři centimetry.
Výborné hodnocení však v kabině astry zaslouží sedadla s bezpečným bočním
vedením. Praktické jsou také odkládací plochy a tvary kapes ve dveřích, které
pamatují nejen na delší ploché předměty, jakým může být třeba automapa, ale i na
nápoje. Řidiče astry ovšem trápí stejný neduh jako u octavie: při couvání je
výhled dozadu prachbídný. Jinak si na pohodlí člověk za řízením oplu stěžovat
nemůže. Má k dispozici jak výškově nastavitelné sedadlo, tak i dvěma směry
posuvný volant. Naftový turbomotor se stokoňovým výkonem nesází na nejmodernější
technologie systému Common Rail (jako například Peugeot, Citroën nebo Fiat), ani
nepoužívá techniku koncernu Volkswagen čerpadlo-tryska. V akceleraci je pohon
oplu nadprůměrný, horší je jeho pružnost. Zimní starty doprovází pro naftové
motory typický hlučný projev, který však po zahřátí brzy mizí. Z měření v ÚSMD
vyplynulo, že astra zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině o vteřinu a půl
rychleji než Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI, o téměř tři vteřiny zůstal za
oplem při testech Citroën Xsara Break. V pružnosti, kdy vozy akcelerují
například z osmdesátikilometrové rychlosti na stotřicítku, se už poměr obrátil a
astra za golfem i xsarou zaostala. Také pro motor astry platí, že má oproti
benzinovým pohonům nižší spotřebu a při jízdě v nízkých otáčkách příjemný zátah,
byť ten je právě u oplu ve srovnání s jinými turbodiesely o trochu výš. Během
více než tisícovky testovacích kilometrů spotřeboval Opel Astra 2.0 DTI v
průměru od pěti do osmi litrů nafty na sto kilometrů. Spodní hranice odpovídá
klidné jízdě po okresních silnicích, osm litrů nafty vůz žádal při jízdách po
městě. Podvozek astry patří ve své třídě k nejbezpečnějším. Bez výtek je přesné
řazení rychlostních stupňů. O nedokonalém dílenském zpracováním svědčila
například nepřesná návaznost pátých dveří na zadní blatníky. Martin Kovář, který
hodnotí auto pohledem tělesně handicapovaného člověka, si u Oplu Astra všiml
těžké přední kapoty. „Ta znepříjemní život nejen postiženému, ale třeba také
dámě, která bude chtít dolít vodu do ostřikovačů,“ říká Kovář. „Výborné sedačky
podrží i labilnější postavu méně pohyblivého řidiče. Pro postiženého je vždy
dobré, když má auto zadní dělenou sedačku, která zjednoduší nakládání i umístění
vozíku. Cena astry ale asi sociálně slabšího motoristu vyděsí.“

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 11,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 23,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,5

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 8
Výhled z vozu 6

Podvozek

Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8

Očima designéra
Vývoj designu se u astry podřídil cíli vyvolat vysoký pocit bezpečí. Výsledkem
je mohutná přístrojová deska a zadní sloupky, které dost omezují výhled dozadu.
Vnější tvary jsou snad až příliš výrazné a brzy zevšední. Nejatraktivnějším
prvkem karoserie je přechod kapoty a blatníku do předního sloupku a výrazně
lomený boční prolis, který dává vozu velkou míru dynamiky. Příkladně ergonomicky
zpracovanému interiéru dominuje kontrast kvalitního měkkého plastu s plastem
lacině vyhlížejícím, který zabírá spodní část přístrojové desky a především
madla dveří. Ty u leckoho vzbudí vzpomínku na favorita.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Vůz oslovuje všechny skupiny zákazníků – konzervativně se rozhodující
lidi, obchodníky, manažery, rodiny s dětmi i tradicionalisty. Pořizovací cena je
vyšší, ale vyvažují ji podstatné klady, například motor. Minulostí jsou zřejmě
doby, kdy diesel byl u jinak velmi oblíbených jetých aster spíš nevýhodou. Vývoj
ceny vozu bude zřejmě příznivý pro prodávajícího i kupujícího. Její pokles v
závislosti na stáří nepřekvapí odborníky ani laiky a bude stabilně průměrný, jak
je u typu zvykem. Na přelomu čtvrtého až pátého roku třetího tisíciletí se
hodnota sníží na zhruba 225 tisíc korun.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »