Opel Astra 1,4 se šestnácti ventily v redakčním testu

Automobilka Opel obsadila v prodeji osobních vozů za prvá tři čtvrtletí tohoto roku (1999) druhé místo za Škodou. Oproti srovnatelnému období minulého roku postoupila ze čtvrtého místa na druhé. Nejvíce se prodalo modelu Opel Astra – celkem 3369 vozů, z toho Opel Astra Clasic 900 vozů a Opel Astra nové generace 2469 – jeden z nich předal dovozce redakci na týdenní test.
Dovolte krátkou poznámku úvodem: Přestože nový Opel Astra byl uveden na trh
již před rokem a půl, dosud je jak patrno z výše uvedených čísel, i zájem o Opel
Astru původní koncepce, která pod názvem Opel Astra Classic nadále nachází na
našem trhu zájemce, což je jistě i důsledkem její příznivé ceně, která začíná na
279 900 Kč.

Když jsem přebíral čtyřdveřovou Opel Astru sedan nové generace
s benzinovým šestnácti ventilovým motorem 1,4 l, zaujal mně její elegantní
design
, dodávající vozu dynamický až sportovní charakter. Nad širokým
předním nárazníkem, v kterém jsou umístěny mlhovky, na první pohled zaujme pro
Opel typická lichoběžníková mřížka chladiče začleněná do kapoty s výraznými
prolisy a široké světlomety s osvětlením o 30 % vyšší účinnosti proti
předcházejícímu modelu. Přední sklo posunuté dopředu zdůrazňuje spolu se
stoupající linií oken k mohutné zadní části karoserie, její klínovitý boční tvar
a zdůrazňuje sportovní profil vozu. Důsledkem propracovaného design nové Astry
je nízký součinitel odporu vzduchu – jeho hodnota je 0,29 a rovněž snížen na
minimum hluk vznikající z proudění vzduchu, což se mě plně potvrdilo při
zkušebních jízdách.

Díky zvýšenému rozchodu a delšímu rozvoru kol je v interiéru dostatek místa
pro pohodlné cestování. Po usednutí za volant jsem ocenil možnost
seřízení sedadla včetně jeho výškového nastavení a především pak seřiditelnost
polohy volantu ve dvou směrech v širokém rozsahu: podélně v rozsahu 45 mm a
svisle v rozsahu 30 mm. . Umístění sdělovačů i ovládačů je řešeno podle
ergonomických zásad
. Čitelnost přístrojů je velmi dobrá i v noci díky
správnému neunavujícím téměř bezbarvým osvětlením samozřejmě s regulací
intenzity. Řadící páka je vhodně umístěna a dobře „padne“ do ruky.

Při
zkušebních jízdách, při kterých jsem jezdil i po silnicích se špatným povrchem,
jsem byl s podvozkem nové Astry velmi spokojen. Pérování je velmi
dobře vyřešeno, nárazy do řízení jsem vůbec nepociťoval a řízení přesně
reagovala na mé pokyny, jistě i díky použití elektrohydraulického posilovače
řízení. Interiér vozu je velmi dobře odhlučněn díky tomu, že konstrukce podvozku
absorbuje a tlumí nárazy i hluk pneumatik. Brzdící systém Bosch s posilovačem
vykazuje vysokou účinnost a proměnné rozdělování brzdné síly mezi nápravy.
Uvedené prvky spolu se zvýšením torzní tuhosti a odolnosti vozu proti deformacím
výrazně zvyšují bezpečnost cestujících. Připomínám, že airbagy řidiče a
spolujezdce jsou již v základní výbavě. Karoserie Astry je plně pokovená a má
12letou záruku proti prorezavění.

Testovaná Astra měla benzinový šestnáctiventilový motor obsahu1,4 litru,
který dosahuje maximální  výkon 66 kW/90 k při 6 000 ot/min. Nejvyšší hodnotu
točivého momentu dosahuje 125 Nm při 4 000 ot/min. Výrobce udává nejvyšší
rychlost 180 km/h a zrychlení na 100 km/h za 12,5 sekundy. Motor mě vyhovoval i
pro sportovní jízdu, „rád“ a bez prodlení se vytočí v případě potřeby do vyšších
otáček a umožňuje tak bezpečné předjetí. Při nejvyšší povolené rychlosti na
dálnici, tj. 130 km/h, ukazuje otáčkoměr necelé 4 000 ot/min. Při testu jsem
docílil kombinované spotřeby těsně pod 6,9 l benzinu na 100 km. Je
to tedy 0,2 l pod kombinovanou spotřebou uváděnou výrobcem. Jezdil jsem svižně,
ale snažil jsem se hospodárně. Plně jsem využíval i informace z palubního
počítače
o okamžité spotřebě benzinu. Samozřejmě, že počítač jsem
sledoval s ohledem, abych nesnižoval svou pozornost na provozní situaci.

Základní cena testovaného čtyřdveřového modelu Astra ve výbavě
Base je 434 900 Kč. ABS stojí 34 400 Kč, palubní počítač 12 600
Kč, elektricky ovládaná přední okna 11 400 Kč a elektricky ovládaná vyhřívaná
zpětná zrcátka 5 500 Kč.

Aktuální ceny jsem si ověřil v Srba Servisu, kde mě sdělili i
řadu zajímavých informací pro kupující. Tak na příklad v mimořádné nabídce
nabízí Srba Servis „Akční model Astra Jubileum“, který včetně ABS,
palubního počítače, elektricky ovládaných předních oken, elektricky ovládaných
vyhřívaných zrcátek a v testu uvedené výbavy stojí v pětidveřovém provedení 462
500 Kč. Dále limitovanou sérii „Srba Servis Edition“ v počtu 50
kusů pro ČR s velmi bohatou výbavou a doplňky Steinmetz. Cena vozu z této série
podle volby motoru je 499 000 Kč až 599 000 Kč. Dosud je prodána polovina vozů
z této série.

Článek je z roku 1999.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »