Kotoučové zadní brzdy

Výměna brzd u modelu Astra G2.0 DTI 16V do r.v. 06/2001.

UPOZORNĚNÍ !!! Vše co budete dělat, děláte na vlastní nebezpečí a dle doporučení by jste tyto práce měli svěřit autorizovanému servisu. Asi všichni znáte pořekadlo: „ co neubrzdíš, to neukecáš“ .. toť pár řádků úvodem.

Bohužel ani zde se nevyhnete trošce pátrání po tom co máte za auto . Proč mám v popisu napsáno do r.v. 06/2001? Nejenom, že se kotouče a obložení liší podle obsahu motoru, ale u 2.0 DTI se liší i podle modelového roku. Do modelového roku 2001 včetně a od modelové řady 2002 se liší brzdové obložení (kotouče jsou shodné! .. modelová řada 2002 začíná 07/2001!). Já jsem nakupoval od známého výrobce brzdového obložení Ferodo, řadu Premier.

Seznam materiálu pro ASTRU G 2.0DTI 16V

Kotoučové zadní brzdy
Zadní brzdové kotouče Ferodo Premier .. DDF1044
Brzdové obložení Ferodo Premier (do r.v.2001) .. FDB1294
Brzdové obložení Ferodo Premier (od r.v.2002) .. FDB1521 (tento návod není určen
pro tyto brzdové destičky, mají jiný systém uchycení a uložení destiček)

Seznam nářadí

Klíč na kola a klíč na bezpečnostní šroub (u mě to byl opravdu oříšek ho najít), zvedák a kozlík pro podložení zvednutého auta .. ale né teď vážně.
Kotoučové zadní brzdy
Kleště, šroubovák plochý, šroubovák Torx T27, klíč č. 13, klíč očkový č. 14 (no popravdě je tam obrácený torx, ale očkový klíč č. 14 lze použít), stahovák na prasátko, kladivo (protože co nejde silou, jde ještě větší silou) a injekční
stříkačku.

A teď k vlastní výměně

Popisovat zvedání auta je jak popisovat nošení dříví do lesa..
Kotoučové zadní brzdy
Ze zadní starny brzdiče vytahneme zajišťovací plech lanovodu ruční brzdy. Poté stlačíme páku ruční brzdy na brzdiči a uvolníme lanovod.
Kotoučové zadní brzdy
Na zadní straně brdiče povolíme šroub, klíčem č. 13. Vytáhneme šroub, pod ním je totiž ješte taková podložka, která je vlastně pojistkou a je nutné ji před odklopení vytáhnou směrem pod auto.
Kotoučové zadní brzdy
Odklopíme tělo brzdiče směrem nahoru a vysuneme směrem pod auto a zavěsíme na vhodné místo, tak aby jsme nepoškodily hadici hydrauliky.
Kotoučové zadní brzdy
Nyní demontujeme staré brzdové destičky, jelikož je tam hodně napečeného bordelu chce to nejdrive ocistit vhodným předmětem a pak vytahnout kleštěma za vymezovací plíšky.
Kotoučové zadní brzdy
Dále klíčem č. 14 (originál klíč torx) demontujeme třmen brzdy, který je uchycen na dvou šroubech TORX. Tyto šrouby je lepší před vlastním povolením poklepat kladivem.
Kotoučové zadní brzdy
Demontujeme kotouč povolením šroubu Torx T27 (pokud máte ještě origo kotouče, jinak tam může být jakýkoliv 🙂 ).
Kotoučové zadní brzdy
Tak a to je celá demontáž, nýní bych doporučoval třmen brzdy očistit od nečistot, zejména partii která slouží jako vodicí část pro destičky..
Kotoučové zadní brzdy
Dále je zde trošičku zádrhel s prasátkem, nebo spíš s tím jak ho dostat zpět (protože vlivem nových brzdových destiček a nových kotoučů je potřeba ho zatlačit zpět).

POZOR!!! Žádným způsobem toto prasátko nezatlačujte klasickou stolařskou svěrkou! Zadní brzdič má v sobě zabudován samostav.

Pokud nevlastníte speciální stahovák, je nutné aby při zatlačování prasátka byli dodrženy tyto pravidla:

1) je nutné prasátko tlačit směrem dovnitř a zaroveň za

2)otáčet směrem hodinových ručiček .. tento pohyb je nutný kvůli zmíněnému samosatvu!
Kotoučové zadní brzdy
Dále je nutné, aby stažené prasátko a výstupky v něm byly vodorovně vzhledem k jeho namontované poloze na třmenu – nutné kvůli pozdější montáži destičky, která je opatřena nálitkem, který zapadá do jednoho z výstupků!
Kotoučové zadní brzdy
Ještě důležitá poznámka, vlivem zatlačování prasátka vytlačujete brzdovou kapalinu do vyrovnávací nádržky v motoru a je nutné tuto kapalinu „odcucnout“ např. injekční stříkačkou .. radějí víc, lze ji pak doplnit – jen před tím než šlápnete na pedál doplňte na provozní hladinu, aby jste si nezavzdušnili okruh, i když to by jste museli vypustit celou nádržku.

Tak nyní je možné přistoupit k montáži, jelikož je to postup opačný k výše popsanému tak zkrátka…

..nasadíme nový kotouč
..upevníme šroubem (s kotouči je dodáván nový šroub s křížovou hlavou, dle mého názoru je lepší šroud s torx hlavou .. muj názor a nikomu to nijak nenutim, ja použil původní byl OK)
..nasadíme třmen brzdiče, pokud použijeme původní šrouby, je nutné je minimálně opatřit tmelem, který snižuje riziko povolení!!! Z konstrukčního hlediska je vždy nařízeno momentové a vysoce namáhané šrouby podemontáži vždy vyměnit za nové. Jen dodávám, že tyto dva šrouby přenášejí veškeré brzdné síly mezi nápravou a kolem!!! Nové šrouby nejsou součástí balení kotoučů!!!
Kotoučové zadní brzdy
..nyní něco málo k destičkám, v balení jsou tyto součásti – 4ks brzdových destiček, dva nové šrouby pro připevnění brzdiče k třmenu, dvě pojistky pod tyto  šrouby a 8ks plechu pro vymezení destiček. Káždá ze 4ks má své místo a nelze ji namontovat na jiné místo .. na destičku se musejí namontovat vymezovací plíšky, dále u vnitřních destiček (mají ohnutý plech a výstupek ze zadní plochy destičky –myšlena plocha, která není v kontaktu s kotoučem).
Kotoučové zadní brzdy
..Je lepši nejdříve destičky přiložit do třmenu a usadit tak aby byla vždy mezera mezi třmenem a brzdovou destičkou (destička není souměrná podle osy!).

Viz obrázky…
..Pak vsadit destičku s vymezovacím plíškem a nasadit brzdič, namontovat pojistku a nový šroub (který je součástí balení brzdových destiček).
..Nasadit lanovod ruční brzdy a zajistit zajišťovacím plechem, nasadit kolo….

Toť celý návod pro výměnu zadních kotoučů a brzdového obložení, je na zvážení každého zvlášť zda se do toho pustí a nebo né. Na předních brzdách je to jednodušší tím, že brzdová prasátka nemají samostav!
Kotoučové zadní brzdy

Hojte a hodně zdaru, malo zalomených šroubu a pevné nervy.. 🙂

PS: ještě detail stahováku, pokud ho někdo nemá, lze to provest i za pomoci kleští, které se zaseknou do dvou výřezů v prasátku a otáčením ve směru hodinových ručiček a zarověn tlačení směrem dovnitř .. ale je to taková nouzovka, není to moc technické a nejdo to moc dobře, ale jde to.

Kotoučové zadní brzdy

DISKUSI K TÉMATU NAJDETE ZDE

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »